Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
tjena har en 240 turbo med b21et motor i. Ända sen jag köpte bilen har den knappt gått att få igång när den är kall, undrar vart tempgivaren till kallstarten och själva ventilen sitter och om det går att mäta på dom för att få fram om dom är trasiga !? Tacksam som fan för alla ideér =).
Användarvisningsbild
av Sparkz
Termotidgivaren sitter längst bak i toppen intill fyrans insug. Koppla in en provlampa över kallstartventilen och titta på den när du startar. Den ska lysa i några få sekunder när startmotorn går.
Längst upp till vänster:
Kallstartventilen (188) och termotidgivaren (80) får ström från startmotorn (Bl-Gn kabel). I termotidgivaren sitter en bimetall med en värmeslinga runt. När startmotorn går händer följande: Kallstarten får jord via grå kabel och öppnar. Samtidigt värms bimetallen i termotidgivaren och bryter jorden efter några sekunder. Hur lång tid beror på motortemperaturen. Upp till 7 sek vid minus 18 grader vill jag minnas.
Bild
av Tim
vadå så givaren skall bara få ström när man kör på startmotorn och inte annars ? För var nyss ute och mätte och ventilen får ström när man kör på starten men inte om bara tändningen står på. När man väl får igång bilen så dör den direkt om man nuddar gasen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det skulle bli ganska surt om ventilen öppnade så fort tändningen var på... När du har släppt nyckeln är kallstartventilen borta ur leken.
Kolla tjuvluft, framför allt gummibälgen mellan mängdmätaren och insuget.
Användarvisningsbild
av niklas gson
hej kallstartsventilen sitter mitt på insuget e som ett rör med blå kontakt på.kolla så den e hel
vad e det för årsmodell..
Användarvisningsbild
av niklas gson
ok har du kollat så tappen till bränslehuvudet går lätt..kan fasna med dagens bensin rör taldriken i luftburken sej som den ska lätt altså
?
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]