- mån 22 dec 2008, 10:50
#243962
Hej
Tänkte kolla med den samlade expertisen här om de fel som jag upplever på min relativt nyinköpta bil är kända fel och om de bör omfattas av garantin?
1. Bilen är svårstartad. Om det är mellan 0-4 grader plus så startar bilen aldrig på första försöket. Vid andra försöket går bilen ofta igång men spottar och fräser runt 800 varv i några sekunder för att sedan dö helt. Vid det tredje försöket så startar bilen oftast helt normalt och varvar upp till 1500 varv som den ska. När bilen står och spottar så går det ibland att peta till gasen så att den går igång men inte alltid. Det är alltså ungefär som att bilen inte få soppa. När bilen har använts och är lite halvvarm så finns aldrig problemet. Det finns inte heller när det är svinkallt och bilen inte haft motorvärmaren inkopplad. Det verkar alltså bli värre när det är halvkallt ute och motorvärmaren har använts.
2. När bilen är kall så är växlingen mellan 2-3 så dålig att man undrar om man kört på någonting. Det känns som bilen totalt tappar drivningen i en sekund och stannar till i växlingen. Sedan drar bilen igång igen med ett ryck. Problemet är tydligast när bilen är kall men växlingen 2-3 (och även 3-2) är märkbart sämre än alla andra växlar i lådan även när lådan är varm. Att växlingarna blir sämre när det är kallt vet jag men det är extremt tydligt mellan just 2-3 och 3-2 jämfört med de andra växlarna.
3. När man kör runt 70 km/h och lockupen kopplas in så börjar det vibrera i hela bilen. Det är ett tydligt "durrrrr" som framförallt känns när man släpper gasen och sedan går på igen. Vid minsta lilla motlut också så kopplas dessutom lockupen ur och sedan in igen vilket får varvtalet att hoppa upp och ner hela tiden. Vansinnigt irriterande.
Någon som har varit med om dessa fel på S40/V50 T5? Jag har bokat tid hos Bilia men deras första svar är alltid "vi hittar inget fel" så därför tänkte jag höra med er om ni har varit med om något liknande och vad som då var felet?
Bilen har gått 10400 mil och är servad med rätt intervall men inte hos märkesverkstad utan på något ställe som heter typ "Hydro nnnn" i Göteborg som ska vara någon slags Volvoverkstad. Sista servicen gjordes på Volvo i Borås.
Tack på förhand
Tänkte kolla med den samlade expertisen här om de fel som jag upplever på min relativt nyinköpta bil är kända fel och om de bör omfattas av garantin?
1. Bilen är svårstartad. Om det är mellan 0-4 grader plus så startar bilen aldrig på första försöket. Vid andra försöket går bilen ofta igång men spottar och fräser runt 800 varv i några sekunder för att sedan dö helt. Vid det tredje försöket så startar bilen oftast helt normalt och varvar upp till 1500 varv som den ska. När bilen står och spottar så går det ibland att peta till gasen så att den går igång men inte alltid. Det är alltså ungefär som att bilen inte få soppa. När bilen har använts och är lite halvvarm så finns aldrig problemet. Det finns inte heller när det är svinkallt och bilen inte haft motorvärmaren inkopplad. Det verkar alltså bli värre när det är halvkallt ute och motorvärmaren har använts.
2. När bilen är kall så är växlingen mellan 2-3 så dålig att man undrar om man kört på någonting. Det känns som bilen totalt tappar drivningen i en sekund och stannar till i växlingen. Sedan drar bilen igång igen med ett ryck. Problemet är tydligast när bilen är kall men växlingen 2-3 (och även 3-2) är märkbart sämre än alla andra växlar i lådan även när lådan är varm. Att växlingarna blir sämre när det är kallt vet jag men det är extremt tydligt mellan just 2-3 och 3-2 jämfört med de andra växlarna.
3. När man kör runt 70 km/h och lockupen kopplas in så börjar det vibrera i hela bilen. Det är ett tydligt "durrrrr" som framförallt känns när man släpper gasen och sedan går på igen. Vid minsta lilla motlut också så kopplas dessutom lockupen ur och sedan in igen vilket får varvtalet att hoppa upp och ner hela tiden. Vansinnigt irriterande.
Någon som har varit med om dessa fel på S40/V50 T5? Jag har bokat tid hos Bilia men deras första svar är alltid "vi hittar inget fel" så därför tänkte jag höra med er om ni har varit med om något liknande och vad som då var felet?
Bilen har gått 10400 mil och är servad med rätt intervall men inte hos märkesverkstad utan på något ställe som heter typ "Hydro nnnn" i Göteborg som ska vara någon slags Volvoverkstad. Sista servicen gjordes på Volvo i Borås.
Tack på förhand
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i