Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#246600
D2- skrev:Jag har aktiva bixenon, men slängt på xenon kitt på helljus och dimljus blir ett ruskigt ljus! slängt på projektionsxenon i dimljusen, som är kopplade till helljusen så alla lampor fram lyser på 6000K när helljusen är på.

behövs inga fula extraljus när man har xenon i helljusen!!
Schyst, hur svår var konverteringen på helljusen och var köpte du xenonsatsen? Ett par tusenlappar och en timma på bättre helljus vore en bra investering.

PH
Användarvisningsbild
av henka35
#246602
perhall skrev:
D2- skrev:Jag har aktiva bixenon, men slängt på xenon kitt på helljus och dimljus blir ett ruskigt ljus! slängt på projektionsxenon i dimljusen, som är kopplade till helljusen så alla lampor fram lyser på 6000K när helljusen är på.

behövs inga fula extraljus när man har xenon i helljusen!!
Schyst, hur svår var konverteringen på helljusen och var köpte du xenonsatsen? Ett par tusenlappar och en timma på bättre helljus vore en bra investering.

PH
Det går ganska snabbt. Jag lägger upp några bilder på mitt lilla jobb. Räkna med ca 1 timme i ett varmt och trevligt garage med radio.

In med bilen i värmen, demontera lamporna med snabbfästerna under huven.
Bild

Köp ett 4300K 50W kit för bästa ljus.
Bild

Borr ett 22mm hål enligt bilden. Här måste man komma ihåg att det är väldigt tajt mot karossen när lampan monteras tillbaka. Därför måste man lyfta upp kablarna när man monterar tillbaka lamphuset i bilen.
Bild

Montera lös H7 lampan och sätt tillbaka en xenonlampa.
Bild

Montera fast drivdonen på lämpligt ställe (dålig bild :roll: ).
Bild

Sedan är det bara ut och köra :-)-)
Bild

Lycka till!

//Henrik
av nbc2
#246868
Tack för instruktionen Henka!

Jag har en V70 II 2,4D -09, Bi-Xenon, inte dimljus, och vill ha bättre helljus.

Några frågor:
Tar det lång tid när man slår på heljuset, dvs bländar om från halv till hel?
Xenon ger ju ingen värme, blir det problem med isbildning? Helljus-halogenlampan inbilar jag mig hjälper iaf till lite att hålla lyktan isfri. Eller?
Om man väljer att ha kvar halogen i helljuset men vill ha bättre helljus, hur mycket starkare lampa törs man sätta i utan att förstöra något, tex reflektor kablar mm ?
Jag vill också slippa att hänga på extraljus men jag skulle vilja ha bättre helljus i synnerhet fjärr, finns det något bra man kan montera i spoilern, där dimljusen skall sitta? Jag har försökt leta men utan att lyckas. Om man köper orginal dimljus och bygger om dessa? Det är som sagt fjärr (pencilbeam) jag främst är ute efter så orginal dimljusreflektor torde väl inte vara så lyckad. Hur kopplar man isf in dessa ombyggda dimljus på helljuset?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#246901
nbc2 skrev: Några frågor:
Tar det lång tid när man slår på heljuset, dvs bländar om från halv till hel?
Xenon ger ju ingen värme, blir det problem med isbildning? Helljus-halogenlampan inbilar jag mig hjälper iaf till lite att hålla lyktan isfri. Eller?
Är det bara efter en avbländning vid möte så tänds de i princip direkt.

Xenon ger visst värme ifrån sig men inte lika mycket som en halogenlampa. Jag har aldrig haft några problem med is på lycktglaset med mitt 50w xenonkitt, (ska dock tilläggas att jag bor i södra sverige).
av perhall
#246915
henka35 skrev:
perhall skrev:
D2- skrev:Jag har aktiva bixenon, men slängt på xenon kitt på helljus och dimljus blir ett ruskigt ljus! slängt på projektionsxenon i dimljusen, som är kopplade till helljusen så alla lampor fram lyser på 6000K när helljusen är på.

Lycka till!

//Henrik
Tack för en väldigt bra beskrivning! Jag blev genast sugen på att ge mig i kast med detta! Dyrt är det ju inte heller.. /PH
av perhall
#246916
nbc2 skrev:Tack för instruktionen Henka!

Jag har en V70 II 2,4D -09, Bi-Xenon, inte dimljus, och vill ha bättre helljus.

Några frågor:
Tar det lång tid när man slår på heljuset, dvs bländar om från halv till hel?
Xenon ger ju ingen värme, blir det problem med isbildning? Helljus-halogenlampan inbilar jag mig hjälper iaf till lite att hålla lyktan isfri. Eller?
Om man väljer att ha kvar halogen i helljuset men vill ha bättre helljus, hur mycket starkare lampa törs man sätta i utan att förstöra något, tex reflektor kablar mm ?
Jag vill också slippa att hänga på extraljus men jag skulle vilja ha bättre helljus i synnerhet fjärr, finns det något bra man kan montera i spoilern, där dimljusen skall sitta? Jag har försökt leta men utan att lyckas. Om man köper orginal dimljus och bygger om dessa? Det är som sagt fjärr (pencilbeam) jag främst är ute efter så orginal dimljusreflektor torde väl inte vara så lyckad. Hur kopplar man isf in dessa ombyggda dimljus på helljuset?

Tacksam för svar.
Viss värme ger xenon, dessutom kommer det en viss värme från motorn men visst blir det mer isbildning än utan xenon...

Jag tror att du utan problem kan stoppa i 100 W i helljusen, jag och många andra har gjort det i flera bilar och vad jag vet har det inte varit några problem. HALVLJUS: varning för 100 W, de går hela tiden och man står stilla långa tider, strålkastarhuet blir varmt och kallt omväxlande. HELLJUS: kör man oftast med när det går snabbt och fläktar. Hur ofta står man stilla med helljusen på? Inte ofta. Dessutom använder man helljus kanske 0,5-30% av körtiden beroende på var man bor och kör. INte alls samma belastning.

På biltillbehörsfirmor etc. kan du köpa små runda fjärrljus som ser ut som dimljusen ungefär. Man kan väl fortfarande koppla in ett par sådana med en kabelsats med relä? Om inte annat lär Volvo ha en sats för extraljus, och det spelar ju då ingen roll om de sitter framför grillen eller i spoilern. Klart snygg lösning. Bättre ljusutbyte tror jag ändå att du får om du installerar en fjärrljusramp, kolla t ex Vi Bilägare som har gjort några bra tester. En bra ramp eller ett par 50W xenon tror jag ger bäst utbyte, ungefär samma kostnad (2-3000).

PH
Användarvisningsbild
av henka35
#246936
perhall skrev:
nbc2 skrev:Tack för instruktionen Henka!

Jag har en V70 II 2,4D -09, Bi-Xenon, inte dimljus, och vill ha bättre helljus.

Några frågor:
Tar det lång tid när man slår på heljuset, dvs bländar om från halv till hel?
Xenon ger ju ingen värme, blir det problem med isbildning? Helljus-halogenlampan inbilar jag mig hjälper iaf till lite att hålla lyktan isfri. Eller?
Om man väljer att ha kvar halogen i helljuset men vill ha bättre helljus, hur mycket starkare lampa törs man sätta i utan att förstöra något, tex reflektor kablar mm ?
Jag vill också slippa att hänga på extraljus men jag skulle vilja ha bättre helljus i synnerhet fjärr, finns det något bra man kan montera i spoilern, där dimljusen skall sitta? Jag har försökt leta men utan att lyckas. Om man köper orginal dimljus och bygger om dessa? Det är som sagt fjärr (pencilbeam) jag främst är ute efter så orginal dimljusreflektor torde väl inte vara så lyckad. Hur kopplar man isf in dessa ombyggda dimljus på helljuset?

Tacksam för svar.
Viss värme ger xenon, dessutom kommer det en viss värme från motorn men visst blir det mer isbildning än utan xenon...

Jag tror att du utan problem kan stoppa i 100 W i helljusen, jag och många andra har gjort det i flera bilar och vad jag vet har det inte varit några problem. HALVLJUS: varning för 100 W, de går hela tiden och man står stilla långa tider, strålkastarhuet blir varmt och kallt omväxlande. HELLJUS: kör man oftast med när det går snabbt och fläktar. Hur ofta står man stilla med helljusen på? Inte ofta. Dessutom använder man helljus kanske 0,5-30% av körtiden beroende på var man bor och kör. INte alls samma belastning.

På biltillbehörsfirmor etc. kan du köpa små runda fjärrljus som ser ut som dimljusen ungefär. Man kan väl fortfarande koppla in ett par sådana med en kabelsats med relä? Om inte annat lär Volvo ha en sats för extraljus, och det spelar ju då ingen roll om de sitter framför grillen eller i spoilern. Klart snygg lösning. Bättre ljusutbyte tror jag ändå att du får om du installerar en fjärrljusramp, kolla t ex Vi Bilägare som har gjort några bra tester. En bra ramp eller ett par 50W xenon tror jag ger bäst utbyte, ungefär samma kostnad (2-3000).

PH
Problemet med 100W är att bilens elsystem inte är byggd för det. Mitt tips är ett 50W xenonkit. Det tar en tid när du startar dem första gången. Men när du bländar av och på så har du full styrka nästan momentant. Sedan har du i en 4300K 50W xenonlampa 4000 Lumen i ljusflöde. Medan en halogen 100w H7 ligger på ca 2000 lumen. Det betyder att du får ut det dubbla ljusflödet ur xenonkitet på halva effekten. När man har Bi-xenon så hjälper ju halvljuset till när man bländar på helljuset. Det gör att bortfallet blir inte stort innan helljuslampan är i full effekt.
Det bästa med detta är att du behåller bilen orginalutseende så du behöver inte montera extraljus/dimljus för att hjälpa helljuset.

//Henrik
av Mano
#247133
Hej

Jag har satt in 100w halogen från Xenonkungen. Det är deras EVO power lampor som enligt dem inte avger mer värme än orginal 55w och har 2100 lumen i ljusflöde och 4100K i färgtemperatur. Det lyser självklart inte lika bra som xenon men betydligt bättre än orginal, och jag tror att färgtemperaturen har stor del i det då man inte har något gulaktigt sken framåt. Kostnaden är också lägre 250:-, och det tar 5 minuter att byta lampor.
Jag är mycket nöjd med resultatet och kan varmt rekommendera att byta, livslängden kan jag inte sia om har bara kört ett par hundra mil i mörker ännu.

//Marcus
av riha
#248292
ÄR det inte olagligt att montera i 100w lampor?

Jag vet att det inte är olagligt att konvertera till xenon på helljus + extraljus.
Men jag tror det är olagligt att sätta i kraftigare lampa än vad bilen är tillåten för, 55 watt är väl det som gäller?
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]