Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men för fan B20, njut istället av att du har en så fantastiskt bränslesnål bil och var stolt över din ECOköraregenskaper.
Jag vill så gärna tro dig, men du måste förstå tvivlen när du dessutom deklarerar att du kört på serpentinvägar och stått stilla på motorvägarna. Körde du aldrig framåt på dem?
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:Som motpol till snålbilsexperterna så har min bil dragit de 3 gånger jag tankat den än så länge:
1,24 liter per mil
1,45 liter per mil
1,19 liter per mil:

Fortsätter lite på OT. Nu när det är 'vinter', alla (nästan) har ledigt och man blir glad så har förbrukningen gått upp på V8an (95% stadskörning);

1.8006 (senaste)
1.7010
1.6656

Men om man tänker att det är 100hk mer, 3 cylindrar till, 1,9l större motor och betydligt större och tyngre bil...

Gasar du mer nu än du gjorde innan? För aut + turbo + awd dricker en jäkla massa om man gasar.
Kör absolut inte hårdare än innan, tvärtom. I och med att jag kör i Sthlm så är det alltid någon jäkel i vägen så jag kör lugnt och följer rytmen.

Förutsättningarna för snålkörning är ju rätt dåliga när mycket av milen är 8km till jobbet och sedan hem, men förbrukningen är ändå löjligt hög.
andreas_lofgren skrev:Som motpol till snålbilsexperterna så har min bil dragit de 3 gånger jag tankat den än så länge:

1,24 liter per mil
1,45 liter per mil
1,19 liter per mil

Första och andra tanken innehåller 85% stadskörning. Den sista är dock 50% motorvägskörning i 110 km/h. Bilen är katastrofalt törstig i mina ögon. Drar 3dl mer i snitt jämfört med min tidigare BMW 530 som är en större, äldre, starkare och tyngre bil. Denna var dock manuell.

Det är tur att soppan kostar 9,25kr/lit i dagsläget :mrgreen:

Automatlådan växlar uruselt mellan 2-3, det känns som bilen stannar i växlingarna när lådan är kall. När den är varmare så blir det lite bättre men det rycker fortfarande. :evil:
Ja, bytet från BMW till Volvo är klart irriterande när det gäller förbrukningen. Vår 525iA e60 drar 0,8 i 120, Volvon 1 l. på Autobahn drar BMW:n 1,1, Volvon 1,5. I stan 1,15 mot 1,5... (uppmätt förbrukning)

... men två saker måste nog sägas i sammanhanget. BMW:ns färddator visar 5 % för lite vilket bidrar till känslan av att den är snål, sen tror jag att det snarare är BMW:n som är snål än Volvon som är törstig. Tidigare bilar som Audi A4 2,6, Saab 9-5 etc har dragit som Volvon.

Och när det gäller totalekonomin vinner Volvon klart över BMW:n, som envisas med småfel, dyra konstruktioner och att inget går på garantin. Servicen vid 4500 mil ("Oljeservice") kostade 16000 (länkarmar, vattenpump, PDC-kabelstam m m) varav 13500 rep... suck, Volvo som jag byter med 3-4 års intervall tar alltid fel på garantin.

PH
VolvoB20 skrev: Hela resan slutade för övrigt på totalt ca 0,6 l/m och då var det snabb körning på Autobahn, Klättring på serpentinvägar i Alperna, massor med AC i Italien i stekhet sol köerna, jag kan inte tycka det är mycket för en AWD D5 .
Jag finner inget orimligt i detta påstående. Hade du kört än ännu snålare diesel hade det dragit ännu mindre.

Min bil som ju drar mer dels pga att det är en XC70 och dels för att den är nya modellen som ju bevisligen och enligt Volvo drar mer än gamla, drog enbart 0,82 med körning på autobahn i 130-180km/h och mycket hetsk stadskörning i Paris.
Här i sverige ligger jag på 0,87L/mil och då "försöker" jag snålköra, dvs 123kmh på motorvägen etc.
Min gamla V70N D5 Automat låg på litern jämt över 60 mil i 210km/h hela tiden. I sverige förbrukade den 0.85L/mil.
Helt klart är det annan bättre diesel i Europa som gör att bilarna drar mindre, särskilt vid hård körning.
kave skrev: Min gamla V70N D5 Automat låg på litern jämt över 60 mil i 210km/h hela tiden.
Åh fan! Min drar hela 1,3 l/mil vid jämn körning i 295 km/h. Visseligen bara över 45 mil. :wink:
Tycker ni att det är för mycket?
kave skrev: Helt klart är det annan bättre diesel i Europa som gör att bilarna drar mindre, särskilt vid hård körning.
Helt klart är det fortfarande underhållande att läsa era euforiska "förbrukningsinlägg".

Själv brukar jag lägga tre st lavastenar från Teneriffa på min bils motorhuv inför varje resa till månen. Det sänker helt klart förbrukningen. :P
JK24T skrev: Min bil står på verkstad sedan 19 dec av andra orsaker än "shift quality" men automaten är ett ständigt fel. Jag kan inte acceptera en automat som växlar så tokigt.
Jag har klagat och påpekat i 18 månader och fortvarande ingen lösning, katastrofalt dåligt.
Klaga direkt till VP via hemsidan, klaga även till verkmästaren.
Härligt med ett försök till fix av Volvo PV, men provkörde du inte bilen innan? Automaten är inte bra men det är ju sådan den är? Eller var det annorlunda på provbilen?
kave skrev:
betterlead skrev: Själv brukar jag lägga tre st lavastenar från Teneriffa på min bils motorhuv inför varje resa till månen. Det sänker helt klart förbrukningen. :P
Tack för ditt konstruktiva och bra inlägg
http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=28 ... 107&m=2879
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning ... torstigare
Ajamen snälla, du tål väl ett lättsamt ironiskt inlägg? Jag har respekt för alla, men ta dessa inlägg med en klackspark. Eller du menar att detta inte var en felskrivning? "låg på litern jämnt över 60 mil i 210km/h, hela tiden."

Kom igen nu.

Btw, det är inte jag som fört in OT-inlägg i min seriöst menade tråd. Iofs är förbrukningssiffrorna intressanta och det är svårt att isolera ämnena och göra dem kliniskt rena från "utsvävningar".
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]