Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soderb
Hej alla som fått leverans av XC60, är ni nöjda med eran bil!?? Skall hämta min XC60 nästa vecka så jag börjar bli lite fundersam om ni inte är nöjda med era bilar eftersom det är så tyst om XC60!

Got nytt år på er alla!
/soderb i Västerås
av Travolta
soderb skrev:Hej alla som fått leverans av XC60, är ni nöjda med eran bil!?? Skall hämta min XC60 nästa vecka så jag börjar bli lite fundersam om ni inte är nöjda med era bilar eftersom det är så tyst om XC60!

Got nytt år på er alla!
/soderb i Västerås
Se tystnaden som något bra, det är folk med problem som rusar till forumen och gör sig hörda :)
Användarvisningsbild
av Appel
Äntligen har min bil kommit, jag "hittade" den i Visby hamn idag, jag messade "min" mekaniker och talade om att bilen finns på plats!

Han ringde mig nästa omgående (jo, på nyårsafton) och sa att han var ledig klämdagarna, men sen så kanske han/dom få den leveransfärdig så fort det bara är möjligt!! Det är service det!!

Jag måste göra lite "reklam", det är Visby Motorcentral som har en väldigt hög servicenivå, så pass bra att många fastlänningar kommer hit och handlar sina bilar här på Gotland!

Ha ett riktigt Gott Nytt År "allihopa"!
Användarvisningsbild
av robbygg
Travolta skrev:
soderb skrev:Hej alla som fått leverans av XC60, är ni nöjda med eran bil!?? Skall hämta min XC60 nästa vecka så jag börjar bli lite fundersam om ni inte är nöjda med era bilar eftersom det är så tyst om XC60!

Got nytt år på er alla!
/soderb i Västerås
Se tystnaden som något bra, det är folk med problem som rusar till forumen och gör sig hörda :)
Hej!

Travolta har helt rätt, sällan skriver man i trådarna när något är bra.

Jag har kört 75 mil med Xc'n änsålänge och har en förbrukning som ligger på 0,89 l/mil (enligt färddatorn) och är kanonnöjd! Bilen har levt upp till mina förväntningar vad gäller det mesta. Tyst kupé, outstanding komfort och ett härligt småvrål ifrån motorn när man trycker på gasen. Ligger man och kryssar på landsväg är det knäpptyst. Jag gillar även den lite styvare fjädringen den gungar inte så mycket XC90 tex. Sen är den givetvis tycker jag väldigt snygg både utvändigt och invändigt. Ångrar inte köpet en sekund!

Men jag måste även trycka på att växellådan beter sig lite underligt om man kör i ca 50 km/h, den vill gärna ligga och "fjela" imellan 4'an och 5'an hela tiden. Sen å andra sidan så måste ju bilen växla någon gång. En annan grej om man vill köra växelväljar läget själv så har man i slutändan inte så mycket att säga till om ändå, för bilen vill hela tiden växla ner fastän den hade orkat att ligga på lite lägre varv. Det visar sig utmärkt om man ligger på en 70 sträcka och vill ha upp bilen i 6'ans växel, vilket inte funkar. Så att föra spaken till höger känns precis som att ha den i Drive ändå. Eller så har jag missförstått det läget.
Måste även för övrigt säga att lådan växlar väldigt mjukt och fint, både tex in och ut ifrån rondeller.

Bifogar några mobilbilder:

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild
av soderb
Trevligt att höra positiva saker om sin Volvo i detta forum. Gratulerar till en snygg bil. Skall själv hämta min XC60 nästa vecka hos bilia i västerås. Det blev efter mycket velande jag valde färgen Electric silver av praktiska skäl. Den passar bäst i den svarta färgen men det där med allt "tvättande".

/soderb
av JK24T
I.o.m den 6-växlade automaten så infördes minimivaratal för varje växel.
1 och 2 från tomgångsvaravtal, 3 och uppåt minimum 1600v/min. Normal växelpunkt för min 3,2 är 1900-2100 från 2-3 vilket är på tok för högt för att ge en smidig övergång.
Den "gamla" 5-växlade AW55 gick att lägga i femman från tomgångsvarv.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
robbygg, om du har i det manuella-läget så växlar den väl inte ner? Trycker du förbi kickdownläget på gaspedalen så ska den växla ner själv. Men om du trycker ner pedalen fast inte trycker förbi kickdown-läget så ska den hålla samma växel.
Användarvisningsbild
av Guligan
soderb skrev:Trevligt att höra positiva saker om sin Volvo i detta forum. Gratulerar till en snygg bil. Skall själv hämta min XC60 nästa vecka hos bilia i västerås. Det blev efter mycket velande jag valde färgen Electric silver av praktiska skäl. Den passar bäst i den svarta färgen men det där med allt "tvättande".

/soderb
Silver metallic XC60 är kanonfin, har inte sett just en Electric silver ännu, men det är säkert inte sämre.
Överlag tycker jag XC60 är en positiv överraskning, det har ju snurrat runt bilar ganska frekvent i Göteborg nu några månader, och måste säga att det är fräschör över detta fordon.

Jag behöver lite rejälare och mer lättlastat bagageutrymme, annars hade det stått en sådan hos mig också inom kort.
Användarvisningsbild
av robbygg
XC90_Executive skrev:robbygg, om du har i det manuella-läget så växlar den väl inte ner? Trycker du förbi kickdownläget på gaspedalen så ska den växla ner själv. Men om du trycker ner pedalen fast inte trycker förbi kickdown-läget så ska den hålla samma växel.
Jag tror vi missuppfatta varandra där lite grann, jag menade inte att den växlade ner när man tryckte på gasen utan när man släppte den.
Kör man bilen i det manuella läget,så kan du växla upp i sexan vid 75 km/h (över 1600varv var det någon som skrev?). Sänker man sen hastigheten till ca 65km/h då växlar bilen ner, eller om man håller hastigheten vid 70km/h och det kommer en uppförsbacke då växlar också bilen ner. Jag tycker den borde inte vara så känslig där utan bara växla när det är absolut tvunget, bilen orkar ju!

Hursomhelst är detta en petitess i det stora sammanhanget fördelarna väger klart över och jag är fortfarande en nöjd ägare!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]