- tis 30 dec 2008, 09:01
#245873
Problemet är att volvo har häftat ytterplåten för dåligt i förstärkningsplåten som sitter på baksidan av stoppet. Det man seriöst gör för att åtgärda det hela är att borra ett litet hål i varje ända på sprickan, det gör man för att stoppa sprickanvisningarna. Man svetsar sen igen det hela med ordentligt med ström så att det smälter ihop ordentligt med bakomvarande förstärkning. Vad gäller kablaget så är det mycket enkelt att hålla reda på detta genom att dra in det i bilen och faktiskt trycka en våt trasa emellan den och plåten, naturligtvis kyler man stolpen efter svetsningen med. Då förekommer inte nån smältrisk.
Glöm inte att rostskydda stolpen igen.
patrix skrev:Skruvar är en sämre lösning därför att det är ett lager i en BALK en balk ska inte vara sprucken, oavsett hur många lager plåt den har. Sprickan löper så småningom vidare trots förskruvning.birger24 skrev:Tack för tipset om hur man lättast hakar av dörren.Se till att den som svetsar är försiktig bara. Det går kablar i dörrstolpen som kan smälta. Jag har svårt att se varför borrning och muttrar skulle vara en sämre lösning och man slipper risken att elda upp något.
Nu blir det till att söka efter nån man känner som har en svets.
Problemet är att volvo har häftat ytterplåten för dåligt i förstärkningsplåten som sitter på baksidan av stoppet. Det man seriöst gör för att åtgärda det hela är att borra ett litet hål i varje ända på sprickan, det gör man för att stoppa sprickanvisningarna. Man svetsar sen igen det hela med ordentligt med ström så att det smälter ihop ordentligt med bakomvarande förstärkning. Vad gäller kablaget så är det mycket enkelt att hålla reda på detta genom att dra in det i bilen och faktiskt trycka en våt trasa emellan den och plåten, naturligtvis kyler man stolpen efter svetsningen med. Då förekommer inte nån smältrisk.
Glöm inte att rostskydda stolpen igen.