Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Uppe vid fuel-railen (bränslefördelningsröret) till spridarna sitter den.
Ena änden har (ska ha) el smal vakumslang som går till insuget.
Den andra änden har en bränsleslang som leder tillbaka till tanken.

Änden som leder till tanken lossar du från regulatorn och drar på en annan (längre slang) som du leder ner i en flaska. Starta motorn (alt. kör på starten) så ska det komma bränsle i flaskan.

Blås även i slangen som leder tillbaka till tanken, så det inte sitter en råtta ivägen där...
av tomsa
Jocke S. skrev:Uppe vid fuel-railen (bränslefördelningsröret) till spridarna sitter den.
Ena änden har (ska ha) el smal vakumslang som går till insuget.
Den andra änden har en bränsleslang som leder tillbaka till tanken.

Änden som leder till tanken lossar du från regulatorn och drar på en annan (längre slang) som du leder ner i en flaska. Starta motorn (alt. kör på starten) så ska det komma bränsle i flaskan.

Blås även i slangen som leder tillbaka till tanken, så det inte sitter en råtta ivägen där...
Kommer en slang från tanken som går in i nåt som liknar ett bensinfiler i plåt
från det går en slang till insuget "där förgasarn skulle suttit" andra änden går in i railen
i andra änden av railen (mot torpeden" går en slang som antagligen är returen samt en till insuget på "motorsidan"
De insugslangarna är säkert vaccum av diam att döma

Regualtorn är alltså burken i början då?
men inga kablar eller liknande går till den
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bild
Klicka på bilden, så har jag ritat er ring runt bränsletrycksregulatorn... :-)-)
av tomsa
Jocke S. skrev:Bild
Klicka på bilden, så har jag ritat er ring runt bränsletrycksregulatorn... :-)-)
Då hade jag fattat rätt :D
Det var den jag menade i min flummiga beskrivning :wink:
Tack
av tomsa
Problemen fortsätter :-(O)
Hade lossa returen å blåste den= bubbel tanken
Det pumpar ut bensin från railen som det ska till returen
Men samma problem kvarstår

Har som jag skrev i 1:a tråden även problem med att det inte går att tanka pga pistolen löser ut dvs mottryck i tanken

Har sett att det är några slangar från tankröret å upp under hatthyllan,en grov samt en eller två tunna

Vad & vart sitter i änden på dessa?
Kan detta hänga ihop med startstrulet åxå?

Tänkte om mottrycket i tanken stoppade
av sssljo
Många trådar men om den startar på rull, varför inte på på startmotor. Kan det vara dålig jord? När gjordes sladdservice senast? Vad misstänker du själv? Oftast har man rätt.
av tomsa
sssljo skrev:Många trådar men om den startar på rull, varför inte på på startmotor. Kan det vara dålig jord? När gjordes sladdservice senast? Vad misstänker du själv? Oftast har man rätt.
Många trådar ? Jag har bara en ang startproblemet :???:
Som jag redan skrivit så beror det på att motorn blir sur av nå´n anledning å att den även startar om man rycker ur säkringen till bensinpumpen så att den inte får "påfyllning"
Samt att jag har problem vid tankning för att pistolen löser ut pga tryck i tanken
Så frågar är om det har samband
Övertryck i tanken = returen orkar inte rinna tillbaka
Å vart går slangarna till tankens avluftningen?

som jag undrade i sista inlägget
Användarvisningsbild
av sidhabo
tomsa skrev: Har sett att det är några slangar från tankröret å upp under hatthyllan,en grov samt en eller två tunna

Alla går väl ner till tanken. Tjocka för bensin, och de andra för ventilation. På min kombi sitter inspektionsluckan till tanken i lastutrymmet, bakom vänster baksäte. Under luckan bör du hitta slangarna.

Startar den ifall du har returen ner i en skapligt stor dunk ?
Har du provat att starta med tanklocket av ? I en annan tråd hade nån problem med att locket var för tätt.
av tomsa
sidhabo skrev:
tomsa skrev: Har sett att det är några slangar från tankröret å upp under hatthyllan,en grov samt en eller två tunna

Alla går väl ner till tanken. Tjocka för bensin, och de andra för ventilation. På min kombi sitter inspektionsluckan till tanken i lastutrymmet, bakom vänster baksäte. Under luckan bör du hitta slangarna.

Startar den ifall du har returen ner i en skapligt stor dunk ?
Har du provat att starta med tanklocket av ? I en annan tråd hade nån problem med att locket var för tätt.
Nå´n av slangarna borde ju gåut i öppenhet annars blir det ingen avluftning
Den tjocka verkar försvinna upp under hatthyllan nånstans
Får kolla mer vart dom tar vägen

Eftersom det bara är då & då som den inte startar så är det svårt att ha slangen i en dunk tyvärr

Problemet är ju att den blir sur pga bensin inte rinner tillbaka i returen tror jag
Å om det är mottryck i tanken som det är när det inte går att tanka så borde det ju hindra returen åxå

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??