Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Blandar vi ihop det nu? B230F -89 rasad och utbytt mot en B230F -87 som jag fattar det. Den "nya" motorn är ju av äldre årsmodelll, så "den gamla motorn" kan ju vara den gamla rasade eller den "nygamla" som sitter där nu...
Anyway, spelar ingen roll om det var hallgivare i 230 -87 så länge svänghjulsgivaren i 740 -89 är monterad. Hallgivaren i fördelaren används inte, men det gör inget om den sitter kvar.

Du måste använda motorhärvan som hör till bilen på 87-motorn, inte bara plugga i de grå kontaktstyckena under tändspolen. Det skiljer på LH 2.2 och LH 2.4.
av Nidhogg
Jocke S. skrev:"Fanns ingen svänghjulsgivare"? Har motorn en (3-polig) kontakt på fördelaren?
Då det inte fanns någon svänghjulsgivare på bilen från din "nya" motor...Bytte du svänghjul mellan motorerna?

Vilken årsmodell var det på bilen som motorn kom ifrån?
I reservdelsbilen, som vi tog motorn från, satt det en hållare för svänghjulshgivaren (den lilla aluminium-klumpen som man skruvar in i motorn, och sedan skruvar i givaren i), och svänghjulet är likadant, men det satt ingen givare, dock använder vi ju den i våran bil (-89). Om föregående ägare plockade bort svänghjulsgivaren innan han sålde den rullade bilen, eller om det är hallvgivare, vet jag inte.
Vet inte om det sitter en kontakt på fördelaren, ska kolla upp det vid tillfälle.
Nej, vi bytte inte svänghjul, då dom såg identiska ut (med borrade hål och uppehållet av hål 90º ifrån nollan).

Bilen vi tog motorn ifrån var -87' an, och vi satte in den motorn i -89' an
Sparkz skrev:Blandar vi ihop det nu? B230F -89 rasad och utbytt mot en B230F -87 som jag fattar det. Den "nya" motorn är ju av äldre årsmodell, så "den gamla motorn" kan ju vara den gamla rasade eller den "nygamla" som sitter där nu...
Anyway, spelar ingen roll om det var hallgivare i 230 -87 så länge svänghjulsgivaren i 740 -89 är monterad. Hallgivaren i fördelaren används inte, men det gör inget om den sitter kvar.

Du måste använda motorhärvan som hör till bilen på 87-motorn, inte bara plugga i de grå kontaktstyckena under tändspolen. Det skiljer på LH 2.2 och LH 2.4.
Japp, det stämmer. "Nya" motorn är från -87 och bilen den sitter i nu (efter motorbytet) är från -89.
Anledningen till att jag frågar om hallgivare är mest för att se om den satt monterad eller inte, jag tycker det är märkligt att det satt hållare i motorn från -87, samt var rätt svänghjul. Därför ville jag se om dom ändå använde hallgivare, men finns det ingen sådan borde väl den motorn använt svänghjulsgivaren, och då har ägaren innan helt enkelt plockat bort den och vi kan bekräfta att svänghjulet sitter rätt. Nu har vi "bara" kollat det visuellt, det SER identiskt ut och dom sitter likadant, men kanske är lika bra att få det konstaterat.

Hur byter vi motorhärvan då? Finns det nån bra tråd för det?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kabelhärvan sitter alltså kvar på 87-motorn? Där har du nog problemet.
Sparkz skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Ska du byta motor, byt bara motor. Inga kablar, givare eller nåt annat.
Bara att koppla ur allt och byta. Den går innanför motorfästet på vänster sida, lätta lite på motorn med en domkraft så går det bra att skruva loss det. Håll ordning på kablarna till tempgivare, knackgivare och ev. kallstart, de går att förväxla. Och flytta över tempgivaren om du inte har gjort det.
av Nidhogg
Sparkz skrev:Kabelhärvan sitter alltså kvar på 87-motorn? Där har du nog problemet.
Sparkz skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Ska du byta motor, byt bara motor. Inga kablar, givare eller nåt annat.
Bara att koppla ur allt och byta. Den går innanför motorfästet på vänster sida, lätta lite på motorn med en domkraft så går det bra att skruva loss det. Håll ordning på kablarna till tempgivare, knackgivare och ev. kallstart, de går att förväxla. Och flytta över tempgivaren om du inte har gjort det.
Nej, vi plockade bort kabelhärvan. Vad vi gjorde var att koppla bort alla elkablar till spridare, tempgivare, knackgivare, kallstart, jord, etc. Vi skruvade bort grenrör, insprut/insug, servo-slangar, växellåda, slangar till kylare, och lyfte ur motorn, utan några som helst kablar kvar.
Allting som sitter fysiskt fastskruvat i motorn sitter kvar (kontakter, toppen, fördelarlock, kamaxel, tempgivare, svänghjul, koppling etc). Inga kablar överhuvudtaget, vi behöll insprutet med tillhörande kabelhärva (kablar för insprut, tempgivare, svänghjulsgivare, etc) från -89´an.
av Nidhogg
Nu ska vi reda ut den här härvan, så jag gör en ny post med bilder som vi, som tur är, tagit under arbetets gång. :D
Hoppas kunna räta några frågetecken, så ser ni hur vi har gjort, vad som följt med och inte.

Bild
Bild på båda motorerna, den från -89 i bakgrunden (som vi plockade ur, trasig) och -87' an i förgrunden.
Där ser ni vad vi plockade med ut från motorutrymmet, vilket inte är mycket. Bara motorerna.
På den här bilden ser ni också svänghjulet från den äldre motorn, som vi ska ha. Det är väl så det ska se ut med en svänghjulsgivare?

Bild
Närbild på motorn från -87, den "nya" innan vi stoppade ner den i bilen vi ska ha.

Bild
Översiktsbild på motorn från -87

Bild
Motorn från -89, den "gamla" som vi plockade ut ur bilen vi ska behålla.

Bild
Motorutrymmet på bilen från -87, efter att vi tog ur motorn. ALLT som är på bilden lämnade vi kvar.

Bild
Närbild på motorutrymmet, samma bil (-87), allt sitter kvar.

Bild
Motorutrymmet i bilen som vi ska behålla, allt på bilden är det som var kopplat till motorn som satt i från början, vi lyfte i motorn från den andra rullade bilen och kopplade bara in allt. Inget är bytt på den bilen av det som syns där.
Användarvisningsbild
av Adamzon
Låter helt klart på filmen som att den vill tända någon gång i allafall.
Prova vrida ner tändningen så långt det går på fördelardosan. Kolla sedan igen att det verkligen sitter rätt tändföljd. 1342 från stift 1.
Veva igång traktorn :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men då är det ju som det ska! Bränsletryck och gnista så ska den gå.
Med tändlägesgivaren på svänghjulet spelar det ingen roll hur du vrider fördelaren.
Kommer det bränsle ur returen om du lossar slangen från tryckregulatorn? Inte missat nån jordkabel på insuget?
av Nidhogg
Sparkz skrev:Men då är det ju som det ska! Bränsletryck och gnista så ska den gå.
Med tändlägesgivaren på svänghjulet spelar det ingen roll hur du vrider fördelaren.
Kommer det bränsle ur returen om du lossar slangen från tryckregulatorn? Inte missat nån jordkabel på insuget?
Ja, bränsle kommer, nej, all jord verkar sitta på plats..
Vi har nu bytt fördelaren (från -89´an, det var hallgivare på den från -87 men i övrigt identiska) och vi har bytt till splitter nytt fördelarlock och rotor. Vi har kollat tändkablar och tändstift. Funkar ändå inte.
Om man slår igång tändningen så tänder tändstift 1+4, slår man av och sen kör igen så tänder 2+3, och fortsätter så när man slår av och på startmotorn. Kan det vara nått med tändboxen som strular upp sig mellan bilarna? Vi har INTE bytt den, utan den sitter kvar i -89' an som var till den motorn.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]