Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade bilen inne på lite mindre reparationer och då upptäckte dom att det har fuktat lite runt packningen till Vinkelväxeln , dom tvättade rent runt packningen och sen så drog dom åt skruvarna (bultarna) ca ett kvartsvarv men dom sa åt mig att kolla upp om det fortsätte att fukta fast dom dragit åt.. Min fråga är.. Det är bara knappa 300 mil till service , kan man lugnt köra dom milen och samtidigt som man gör service så får man byta den där packningen.
På Volvo sa dom att det inte skulle vara någon fara men vill ju kolla med er proffs:)

Sen har jag upptäckt att Växellådan har blivit ryckig , känns som han kastar i växlarna men så känns det bara när det varit kallt , dock underligt att jag inte upplevde det när jag va i Norge för 3 veckor sen då va det 20 minus grader ute och då känndes allt som vanligt , men sist iförrgår hade vi 7 minus och det va första gången jag upplevde den som ryckig..

Tack för svar mvh Ola Berg
Omöjligt att svara på då ingen här sett hur mycket det läcker men
troligen är det ju ingen fara om verkstaden sagt att du kan åka.

Min gissning är ju att det bara är lite fuktigt runt vinkelväxeln och då är det ingen fara att
köra
Min vinkelväxel fuktar också på min s60r-04 och det gör dom på dom flesta! Om man har en vinkelväxel som inte fuktar så ska man ta i trä!! Bara att åka om det inte rinner olja naturligtvis! Men självklart ska man ju åtgärda det vid lämpligt tillfälle, som närmaste service tex.
XC90_Executive skrev:En uppdatering av växellådan är inte fel. Vet att det har kommit minst en uppdatering till den.

Hur många mil har bilen gått? Har den stått stilla länge eller gått långt så är det aldrig fel att "spola" och byta olja i lådan!

Bilen har snart gått 3700 mil och den har stått på firma i nästan ett år innan jag köpte den och.. Det år en 05a men har det kommit en nt yppdatering till lådan så får du helt enkelt fixa dom här felen vid 4000 mila servicen..

mvh Ola
Fullt normalt att det fuktar kring vinkelväxeln, så det är bara att hålla koll på nivån.
Pratade med Volvomek och han uppgav att i början när bilarna var nya så bytte man vinkelväxlar i parti och minut.
Sen kom man underfund med att det var normalt med mindre läckage och inget att vara speciellt orolig för.
har en V70N awd där även min låda skramlar eller växlar sent första växlarna när den är kall.
Räcker det med att spola rent växel lådan och uppdatera lådan? kan man endast göra det på volvo eller alla verstäder? vad kan det kosta?

ps har du löst ditt växellåds problem?!

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]