Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

isak skrev:hej.
rekomenderar dig att plocka den fläktmotorn för att smörja upp den. (ganska enkelt) det kommer säkert att vara någon som rekomenderar dig att byta den?
man skall alltid undersöka om det går att laga! kanske 2 droppar olja istället för ny fläktmotor för x antal tusenlappar. meddela gärna resultatet
lycka till.
isak
Frågan är hur ofta man får smörja den. Kanske bättre att lägga 1 tusing på ny motor, så kan man glömma proplemet en lång tid framöver.
hej o gott slut.
har gjort det flera bilar jag haft med bra resultat har även bytit kol på några, finns kol att köpa. (fast sällan hos märkes representanterna) går den lätt i lagren håller även fläktmotståndet.smörning gör jag så fort det märks att motorn går tungt. man märker det om den körs manuellt mellan olika hastigheter.
lycka till.
isak
olson skrev:
rekomenderar dig att plocka den fläktmotorn för att smörja upp den. (ganska enkelt) det kommer säkert att vara någon som rekomenderar dig att byta den?
man skall alltid undersöka om det går att laga! kanske 2 droppar olja istället för ny fläktmotor för x antal tusenlappar. meddela gärna resultatet
lycka till.
isak
Frågan är hur ofta man får smörja den. Kanske bättre att lägga 1 tusing på ny motor, så kan man glömma proplemet en lång tid framöver.
Fläkten kostar 3500 kr tror jag.
Tartryffel skrev:
olson skrev:
lycka till.
isak
Fläkten kostar 3500 kr tror jag.
Min gav upp och började låta illa när bilen var 2,5 år/6000 mil.....

Huva ska en volvo kosta 50 öre milen bara i kupefläktkostnader .....
Hej! har liknande problem i min volvo s60 t5 02a, misstänker att ett lager i en fläkt är helslut nånstanns där vid handsfacket, det gnisslar som fan när fläkten är igång, stänger sedan av fläktarna och de slutar så en fläkt är det!
så alltså...

Ny fläkt?
motor?
smörjning?
avancerat?

Mvh Sami
samiturbo skrev:Hej! har liknande problem i min volvo s60 t5 02a, misstänker att ett lager i en fläkt är helslut nånstanns där vid handsfacket, det gnisslar som fan när fläkten är igång, stänger sedan av fläktarna och de slutar så en fläkt är det!
så alltså...

Ny fläkt?
motor?
smörjning?
avancerat?

Mvh Sami
Jag provade aldrig att smörja min men det går ju att göra, uppenbarligen. Handlar, tycker jag, mycket om hur jobbigt man tycker det är att ta loss fläkten. Den innersta skruven är inte rolig tycker jag, det GÅR ju men när man är klar vill man inte göra om det på ett tag :)
En ny/bättre begagnad fläkt kanske håller längre än en nysmord? Ekonomi och händighet avgör, blir mitt svar.
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]