Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då jag slår på tändningen så piper det i några sekunder och avslutas med ett klick-ljud (relä av något slag?). Samma procedur då man slår av tändningen.

Frågan är nu: Ska det vara så?

Följdfrågan kan bli: Vad är det då som är fel?

Tillägg: Motorn har gått ryckigt, mest ryckigt vid acceleration. Jag har haft felkod P1171 som efter rengöring av LMM inte har kommit tillbaka. Motorn går nu även betydligt bättre, dock inte helt perfekt. Jag upplever det som att bränsleförbrukningen har gått upp. Men det kan nog snarare bero på att tempen har gått lite ner. Ny termostat kommer på plats strax.
Hallå igen,

"ska" det pipa (testbildsljudet från tv) eller slutar det om jag byter evap-ventil? Jag stör mig riktigt mycket på det där högfrekventa bakgrundspipet.

Och var någonstans hittar jag "evap-ventilen"? kan den beskrivas på något karaktäristiskt sätt?

Gott nytt år!
Dem låter sådär, de är dessutom inneslutna i ett skal som ska dämpa ljudet. Det är en rätt stor svart plastcylinder, men den sitter på kylaren. Det man kan göra är att lägga en bit gummiduk mellan fästet för den och kylaren alternativt plocka av skalet.
Alltså jag vet inte. Men min far hade det där ljudet på sin -00a Classic också. Där var det gasspjället som genomgick ett självtest när man slog på tändningen. Klicket kom av att spjället slog igen. Man kunde känna det på spjällhuset. Gasspjället byttes senare av andra orsaker, men ljudet försvann inte. Så det är nog som det ska vara.
det är gasspjället han hör & det ska låta så !
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]