Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiper
Tomas88 skrev:Wiper, vad kostar dina NGK Platina?
Jag har kollat lite efter tändstift till min 2,0T men inte hittat några stift för under 120 kr/st till min bil.

En polare brukar fixa tändstift via sin verkstad till min bil och dom brukar kosta ca 100:-/st och är från mekonomen.
av Wiper
Tomas88 skrev:Ok ej, 100 kr är rabatterat pris då?
Japp det kan jag tro, tror dom kostar ca 160:-/st utan rabatt eller något sånt...
av Mattias_667
Wipper ! Du ska inte köra en turbo bil på så tunn olja, Då smörjs inte turbon tillräkligt. en turbobil ska minst ha en olja på minst 10W -. En tunnare olja går bra till bilar utan turbo. Så byt olja så sparar du din turbo.
av Uninium
Tomas88 skrev:Stämmer det verkligen?
Jag kör på 5w-40 olja.
Det är första gången jag hör någon säga det om olja till turbobilar.
Samma här,har aldrig hört det och kör på 5w-40.

Ge lite mer info om detta,länka gärna till ett test eller dyligt.
av Wiper
Mattias_667 skrev:Wipper ! Du ska inte köra en turbo bil på så tunn olja, Då smörjs inte turbon tillräkligt. en turbobil ska minst ha en olja på minst 10W -. En tunnare olja går bra till bilar utan turbo. Så byt olja så sparar du din turbo.
Tjoo!
Har alltid kört med 5W-50 mobil1 helsyntet i min v40 2,0t och den går som en klocka i motorn.
5W-40 = lite tjockare än 5W-50 men det skiljer inte så mkt, så jag tror nog att det inte är några större problem att köra med 5W-50 =)

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]