Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Någon som har kört långt med en S60, typ 30.000 mil eller mer? Några problem man ska vara medveten om? Hjullagren på V70 brukar väl ge upp runt 6-8.000 mil, är det samma problem på S60?
Användarvisningsbild
av _Rick_
6000-8000 mil? Då är det väl dags på min snart. Varför håller de så jäkla dåligt?

30000 mil är ju en del. Man får väl kolla på vad som är gjort osv. Det generella skicket etc. Sen är ju det priset oxå. Om allt är rätt så är det nog inga problem.

Jag vet inte hur länge man kan köra en P2 bil. Men de gamla 700/900 gick ju iaf upp mot 40000 utan att allt rasade på dem :)
av dali
Sorry, jag uttryckte mig nog lite oklart: jag undrar om någon har ägt en S60 från start (eller nästan ny iaf) och kört den långt, gärna upp mot 30.000 mil. Jag har funderat på att köpa en 2.5T från -04 eller senare och köra den "tills den rasar", för att få ekonomi i pendlingen.

Jag har två arbetskamrater som tvingats byta hjullager när deras respektive V70 gått runt 6-8.000 mil, det kan förvisso vara en slump.
av Frigge
Om man sköter o servar en sån bil regelbundet så är det inga problem att få ur den 30-40 000 mil,viss reparationer kommer ju självklart krävas men på vilken bil gör det inte det !.

/Fredrik
av dali
Tja, Toyota och Subaru verkar kunna gå hur långt som helst (nästan) utan att behöva repareras: 80.000 mil ... med husvagn!

Volvo gör dock bättre bilar för nordiskt klimat (värme, ljus etc).
av Frigge
80 000 mil utan att repareras på ngt sätt ? SÄKERT :roll:

/Fredrik
av lucas99
Har haft en V70-99 på 36000mil som var fullservad , hade den i 2år
rep. under dessa 2år o 3000mil var:
1st hjullager fram
1st batteri
byte av bromsklossar bak
Gick för övrigt som en ny bil o var helt skrammelfri

När det gäller långmilarjapsar så gäller det att det skall finnas något
kvar av karossen också!!!
av Frigge
Ja,det brukar ju stå i annonserna "Går bra" frågan är då om det finns något att sitta i :lol: .

/Fredrik
av Arne
Jag har en S60 D5 -02 som gått 18000 mil. Den är servad enligt boken och det som är åtgärdat på den är dörrlåset på förarsidan och krängningshämmarna, men det stod Volvo för eftersom de har viss förlängd garanti på dessa komponenter. Det jag har fått reparera är brännarkoppen på dieselbrännaren eftersom den var uppbränd. För övrigt har jag inte gjort nåt åt den.
av dali
Frigge, det står i artikeln att bl a topplockspackning och bakre hjullager har bytts på Subarun. Jag betvivlar inte att den har gått i princip felfritt i 80.000 mil, Subaru bygger väldigt slitstarka bilar. Min farsa hade en ny Legacy på 90-talet, gick 5.000 mil på tre år och inte (INGET!) behövde göras på den, inte ens ett glödlampsbyte. Kan tyckas självklart, men ingen Volvo som jag, brorsan eller farsan har ägt har lyckats upprepa bedriften. Jag har haft en -04:s V70 och kör nu en -04:s S40N, farsan har haft ett par 240 på 80-talet, brorsan en V70 -01.

Man måste hålla ett öga på rosten på japaner, men det gäller väl alla bilar utom möjligtvis Audi. Här uppe i norr är rosten inte något stort problem, jag bryr mig mer om att bilen ska starta varje morgon och inte börja strula i tid & otid. Hellre 30.000 problemfria mil i en lätt rostig Subaru än strul var 500:e i en skinande blank Volvo ... :wink:
Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]