Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med lite "orolig" tomgång på min 945:a . ibland helt normal , ibland hamnar den på 1500 rpm.
tror den oftast är "hög" när motorn är varm, och aldrig när den är kall !
Jag har tidigare konstaterat att tomgången sjunker till nästan noll om jag klämmer åt slangen till tomgångsmotorn så rengöring av denna var prio ett !

Nåväl :
tog loss tomgångsmotorn och skulle rengöra och kolla den, då såg jag att den i "utgångsläget" var lite öppen
den har antagligen slitit på justerskruven som jag hittade inplastad i epoxy så att den går tillbaka så långt att den öppnar lite igen !!!

Någon som sett liknande ?
Någon som vågat ge sig på epoxyn och justera upp den ?

jag har tagit några bilder som jag skulle kunna lägga upp om någon vill ha mer into !

/emwtur
Senast redigerad av 1 emwtur, redigerad totalt 0 gånger.
Prova att knacka på tomgångsventilen med skaftet på en skruvmejsel när den ligger på 1500. Ramlar den ner till normal tomgång hade den antagligen hängt sig. Eller ryck lite i kabeln och se om det hjälper. Jag provar gärna lite sånt innan jag lägger ner mer jobb på rengöring osv.
Och den ska vara lite öppen, bättre med lite för hög tomgång än att den dör om det blir avbrott nånstans. Det är inte omöjligt att just det är ditt problem.
Felkoder?
den skall alltså vara lite öppen, det köper jag, men den måste gå en mm innan den stänger och sedan ytterligare en mm innan den öppnar igen !

Jag bara gissade att min oroliga tomgång berodde på att den öppnar så mycket i nollläget, att tomgången blir 1500 varv när bilen är varm, men när bilen är kall så måste den öppna mer, och då hamnar den förbi det stängda läget , och fungerar "normalt"

/emwtur
Jag har aldrig funderat på jur det ser ut, men det är nog normalt. Använd diagnosuttaget hål 2, men tryck tre ggr på knappen i st för en så kommer styrenheten att aktivera en massa saker. Bl a tomgångsventilen, så sätt i kabeln men inte slangarna så kan du se hur den beter sig.
OK - skall kolla på det ,
Nu har jag rengjort alltihop ordentligt iallafall - och allt verkar löpa lätt och elegant.
funderar på att dra igenom en "mig" svetstråd - genom ventilen för att låsa så att ventilen stannar på rätt sida - hjälper det så är det läge att försöka få loss justerskruven!
riktig bonnlagning kräver ståltråd :-)

/emwtur
:-)
nej jag vill bara kolla hur den fungerar om man tvingar den att stanna på "rätt" sida hela tiden !
jag tycker det verkar skitskumt att den går tillbaka så långt att den öppnar igen på "fel" sida - jag tänkte i så fall "öppna" ventilen så att den står på rätt sida, dra igenom en tunn tråd - typ en 0.7mm tråd till en migsvets - rakt igenom hela ventilen och låsa den på varje sida - då borde ventilen fungera helt normalt - förutom att den inte kan gå tillbaka ända förbi noll-läget ! - varför svetstråd?
lättaste grejen jag kom på som inte kan ramla loss och åka in i motorn !

( jag vet redan att jag är lätt tokig ! - berätta inte för min chef bara, så är det lugnt )
/emwtur
Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]

En sommar under min 850

Jag tycker du gör rätt i att fixa bilen […]