Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här är vad jag lyckats få fram av en trevlig växeltelefonist så här sent på dagen (Verkstadskillarna hade tydligen bråttom till Bolaget...).

Den 23 dec har detta gjorts:
ECM-Dieseluppgradering
EL1
VO30785336 - denna bokstavs- och sifferkombination står med stor sannolikhet för mjukvarans ID/Version.

Om det här endast gäller 2WD-bilar har jag ingen aning om, men jag kan inte nog poängtera, igen, att lådan växlar så otroligt mycket bättre nu.
Bland förbättringarna slog mig en viktig sak, när jag släppt gaspedalen inför rundning av hörn eller inkörning i cirkulationsplats, så verkar lådan "tänka" mycket snabbare och när jag åter trycker ned pedalen så är växelvalet redan gjort och det där tvekandet och strypandet av kraften är borta. Antingen är lägre växel redan vald, eller så ligger samma växel kvar och motorn drar på snyggt direkt. :D
Till detta är all idiotisk högvarvning som bortblåst och högre växel läggs i när man lättar lite nätt på gasen. Inte som tidigare, upp i högt varv och när man ville få lådan att lägga i nästa växel så motorbromsade eländet istället.

När det gäller förbrukningen får jag återkomma - är inte riktigt juste att mäta just nu efter ett fåtal mil.
Vålvå skrev: Nu tror jag att ditt dåliga andrahandsvärde mer ligger i biltypen (SUV) & framförallt bilmärket/modell (FORD Mav.. var det va!),det kan väl ändå inte komma som någon överraskning för dig att den är i princip värdelös :wink:
Tror inte heller att det är avgörande för andrahandsvärdet på en ev. XC60 om du har en 2.4D lr D5 med automat lr Powershift, där tror jag att du kan hamna i samma sits som idag igen pga. att SUV:ar är fel ur många perspektiv.Knappast är det avgörande om den drar 0,7 lr 0,9 i snitt.
Jag tror du har fel, jag talar ju av egen erfarenhet. Andrahandsvärdet på våra bilar var inte alls särskilt dåligt fram tills bränslepriserna skenade iväg. Hade det varit bättre med en Volvo XC90 än en Ford? Varför är "suv:ar" mindre populära idag? För att de drar mer bränsle, inte för någon annan egenskap, som vissa tycks (eller "vill") tro.

Sedan kan vi ju, återigen, debattera: vad är en SUV? Är en V70II AWD, som drar mer bränsle än en vissa s k "suv:ar", en SUV? En XC60 med powershift kan mycket väl vara snålare än en V70II AWD med geartronic. Tror du att XC60 kommer att ha ett sämre andrhandsvärde bara för att det är en...SUV? Jag tror inte det. En rymlig, kompakt fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång är helt rätt ur många perspektiv, särskilt om bränsleekonomin är bra! :-)-) Jag hoppas verkligen att mjukvaran har effekt på bränsleförbrukningen också, det behövs.
Vålvå skrev: Detta är min personliga åsikt, om du vill ha en större felmarginal i leasingen så bör du titta på andra biltyper o lägga restvärdet extra lågt o ta en högre månadskostnad så hamnar du inte helt off, alt. om man hamnar för högt är att fortsätta som nu med fortsatt avbet. av restvärdet med samma takt som din månadskostnad,men frågan är om inte värdefallet är brantare än avbetalningen till en början iaf för till slut är restvärdet noll men det kanske tar några år :wink:
Trots att våra Ford har tappat i värde så fanns det ändå ett övervärde när vi löste bilarna. Vi kan nu byta in dem och använde de för att betala en första förhöjd hyra, det gör att vi under första året kommer att ha lägre leasingkostnad för två st XC60/Q5 än vad vi hade för en Ford. Vi känner oss ganska säkra!
VolvoB20 skrev: Ingalunda alls, det skrev jag inte, tugga inte bara volvos broshyrer, kolla lite med verkliga förare också-
Som t ex taxichaufförer? Inget ont om dem, men de är knappast representativa.

VolvoB20 skrev: Vill du jämföra med en manuell så gäller att automaten kan lätt dra iväg 2-3 dl mer än den manuella när den håller på och tokvarvar, släpper lockupen och växlar ned titt som tätt, (i stan alltså, pratar inte landsväg, taxi kör ju mycket i stan).

De 1-2 dl extra jag referar till är vad taxichaförerna upplevde som extra mot gamla automaten (inte manuell alltså)

Så om nya mjukvaran kan plocka ned förbrukningen i stan 1-2 dl kommer automataren att landa på ca 1 dl mer per mil än den manuell vilket är helt normalt för en konventionell automatlåda.
Din förklaring till "varför" och "hur" är ett rejält underkännande av Volvos ingenjörer, varför har de försämrat automatlådan? Det är väl ingen som tycker att geartronics märkliga växlingar och varvningar är sportiga? Och om så är fallet, varför har man helt enkelt inte låtit föraren bestämma hur växlingarna ska ske via en knapp med valen "eco/sport"?

VolvoB20 skrev: Powershiften kan alltså kapa 1 dl till, men innan du hänger upp din framtid på powershift, provkör några powershift/DSG lådor, de jag testat växlar inte alls som vanliga automater, speciellt i kö med start/stopp, i terräng eller med släp..... eller vid fickparkering tex
Kö och fickparkering är inte några vanliga situationer för mig, men visst ska jag provköra både powershift och s-tronic, helst med rätt motor d v s D5 och 2.0 TDI och det är lite svårt att komma över just nu. Men inom kort så...

Förhoppningsvis så kan jag även provköra en geartronic med nya mjukvaran, om den nu kommer att vara tillgänglig på fyrhjulsdrivna Volvo?
Nollställa "räknaren" i rejäl nedförsbacke med helt uppsläppt gas - då går det väl att få ned siffrorna till sisådär 0,5 l/100 km. Det är Ecodriving - att bara köra nedför. :idea:
betterlead skrev:Nollställa "räknaren" i rejäl nedförsbacke med helt uppsläppt gas - då går det väl att få ned siffrorna till sisådär 0,5 l/100 km. Det är Ecodriving - att bara köra nedför. :idea:
Det är faktisk 20 km körning på riktigt, inte långt men ändå...
Det var t o m 7 km stadskörning
Momentum skrev:
betterlead skrev:Nollställa "räknaren" i rejäl nedförsbacke med helt uppsläppt gas - då går det väl att få ned siffrorna till sisådär 0,5 l/100 km. Det är Ecodriving - att bara köra nedför. :idea:
Det är faktisk 20 km körning på riktigt, inte långt men ändå...
Det var t o m 7 km stadskörning
Du borde få en medalj, kan du kanske tipsa oss gasglada hur man gör för att köra så "green" som du gjorde?
Tomas L skrev:
Vålvå skrev: Nu tror jag att ditt dåliga andrahandsvärde mer ligger i biltypen (SUV) & framförallt bilmärket/modell (FORD Mav.. var det va!),det kan väl ändå inte komma som någon överraskning för dig att den är i princip värdelös :wink:
Tror inte heller att det är avgörande för andrahandsvärdet på en ev. XC60 om du har en 2.4D lr D5 med automat lr Powershift, där tror jag att du kan hamna i samma sits som idag igen pga. att SUV:ar är fel ur många perspektiv.Knappast är det avgörande om den drar 0,7 lr 0,9 i snitt.
Jag tror du har fel, jag talar ju av egen erfarenhet. Andrahandsvärdet på våra bilar var inte alls särskilt dåligt fram tills bränslepriserna skenade iväg. Hade det varit bättre med en Volvo XC90 än en Ford? Varför är "suv:ar" mindre populära idag? För att de drar mer bränsle, inte för någon annan egenskap, som vissa tycks (eller "vill") tro.

Sedan kan vi ju, återigen, debattera: vad är en SUV? Är en V70II AWD, som drar mer bränsle än en vissa s k "suv:ar", en SUV? En XC60 med powershift kan mycket väl vara snålare än en V70II AWD med geartronic. Tror du att XC60 kommer att ha ett sämre andrhandsvärde bara för att det är en...SUV? Jag tror inte det. En rymlig, kompakt fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång är helt rätt ur många perspektiv, särskilt om bränsleekonomin är bra! :-)-) Jag hoppas verkligen att mjukvaran har effekt på bränsleförbrukningen också, det behövs.
Vålvå skrev: Detta är min personliga åsikt, om du vill ha en större felmarginal i leasingen så bör du titta på andra biltyper o lägga restvärdet extra lågt o ta en högre månadskostnad så hamnar du inte helt off, alt. om man hamnar för högt är att fortsätta som nu med fortsatt avbet. av restvärdet med samma takt som din månadskostnad,men frågan är om inte värdefallet är brantare än avbetalningen till en början iaf för till slut är restvärdet noll men det kanske tar några år :wink:
Trots att våra Ford har tappat i värde så fanns det ändå ett övervärde när vi löste bilarna. Vi kan nu byta in dem och använde de för att betala en första förhöjd hyra, det gör att vi under första året kommer att ha lägre leasingkostnad för två st XC60/Q5 än vad vi hade för en Ford. Vi känner oss ganska säkra!

Jag snackar också av egen erfarenhet efter 3 år med en XC90 2,5T Automat.
Jag tror att biltypens glansdagar är över.Var förra veckan o provade en XC60 D5 GT som genast påminnde mig om varför jag skeppade XC90.
Jag hoppas att den nya uppgraderingen löser det konstiga växlingsmönstret som finns nu.
Tomas L skrev:
bult skrev: Du svarade det jag tänkte skriva ;-) är man så himla noga med dropparna när man byter bil ?? min pärla låg runt 440 k när jag köpte den och jag bryr mig inte det minsta om den drar en deciliter mer än min gamla V70n...
Ska man lägga 440 tkr på en bil vill man ha en så bra bil som möjligt, särskilt om det är två bilar som ska inhandlas :!: Och SJÄLVKLART är det inte ENBART förbrukningen det som i slutändan avgör vilken bil man väljer, men det finns faktiskt andra märken än Volvo som gör väldigt bra bilar. Bränsleförbrukningen blir inte ointressant bara för att bilen kostar 500 tkr, det resonemanget är lite märkligt. Förbrukningen påverkar i allra högsta grad andrahandsvärdet, vilket vi har fått erfara. Det är ju snarare viktigare att en dyr bil har bra bränsleekonomi än en billig. Fallhöjden är ju högre.

Därför är nya D5:an intressant, liksom uppgraderingen av geartronic. Bägge kommer i grevens tid, så att säga, utan dessa åtgärder hade inte Volvo varit ett alternativ för oss. Skulle även powershift hitta till 60- och 70-serien så blir Volvo svårslagna. Mer frågan är bara NÄR den kommer... (Leasingen på våra bilar gick ut i mars!)

Tillbaka till topic, d v s uppgraderingen av ECM och därmed, vilket nog inte går att undvika, även frågan om bränsleförbrukning.
Bara för att reta dig lite till så mig personligen struntar jag i om soppan kostar 10 kr litern eller 20 kr litern men om den kommer upp mot 30 kr liter kommer jag nog att gnälla lite, ;-) andrahandsvärdet bryr jag mig inte ett skit om så nu har du fått svar på det också. Och javisst finns det andra bilar än Volvo, har själv haft Bmw, Audi, Mercedes och ett par sportbilar men det är faktist så att Volvo är det märke som faller mig bäst i smaken + att min Volvomek är nog fanimejen det bästa jag haft inom service, det är sådant jag sätte värde på inte om bilfan har tappat i andrahandsvärde eller drar lite mer i soppa. men vi lever nog i lite andra världar du och jag ;-)
Hanymo skrev:Hej alla vänner,
jag har ringt idag till bilia i västerås och frågade efter den nya uppdatering ECM, och det har visat sig att en sådan uppdatering FINNS EJ .Min tekniker har kollat min reg nr( jag har en XC 70 D5 aut-09),och sade att det inte finns uppdateringar till min bil eller till XC70-09.
Tydligen var det några enstaka bilar ( kanske andra modeller) som har mycket problem, och då har man skickat denna uppdatering specialt från Gbg.
Vad säger ni...???

När jag var inne med min XC70 D5 MY09 för ett par veckor sedan så frågade jag och de sa att uppdatering kommer i början av nästa år, troligen i januari. Trodde dock att detta var den uppdatering som släppts, men så är kanske inte fallet utan vi kanske får vänta tills nästa år ;-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]