- mån 29 dec 2008, 18:01
Hejsan!
Min S40, 1,6, 2002 dricker mer och mer på senare tid. (idagsläget, 0,88 landsvägskörning).
Idag märkte jag att tempigivaren som innan gick snabbt upp och stannade på "ett optimalt läge" har nu börjat att vela.
Han har svårt att få upp tempen helt enkelt.
Om vi säger att optimal temp är 50% på mätaren så är han nu oftast vid 25-30%.
Jag provade med att köra i högre RPM, men det hjälpte inte. Han var nästan uppe i 50% efter typ en mil. Sen när jag växlade upp och RPM:en sjönk, sjönk tempmätaren lika fort.
Idag provade jag att köra 7 mil. Men han kommer inte upp till "optimal temp", han småfes på 30%.
Märkte också att han inte ville blåsa varmt. (Logiskt, vart ska han få värmen ifrån?)
Men nu är det lite oroligt. Jag ska köra 28 mil i övermorgon.
Vad kan felet vara? Någon tempgivare som har gått hem?
Min S40, 1,6, 2002 dricker mer och mer på senare tid. (idagsläget, 0,88 landsvägskörning).
Idag märkte jag att tempigivaren som innan gick snabbt upp och stannade på "ett optimalt läge" har nu börjat att vela.
Han har svårt att få upp tempen helt enkelt.
Om vi säger att optimal temp är 50% på mätaren så är han nu oftast vid 25-30%.
Jag provade med att köra i högre RPM, men det hjälpte inte. Han var nästan uppe i 50% efter typ en mil. Sen när jag växlade upp och RPM:en sjönk, sjönk tempmätaren lika fort.
Idag provade jag att köra 7 mil. Men han kommer inte upp till "optimal temp", han småfes på 30%.
Märkte också att han inte ville blåsa varmt. (Logiskt, vart ska han få värmen ifrån?)
Men nu är det lite oroligt. Jag ska köra 28 mil i övermorgon.
Vad kan felet vara? Någon tempgivare som har gått hem?
Senast redigerad av 4 Stefan85, redigerad totalt 0 gång.