Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinu
Hej!

Jag har en volvo 745 glt 16v -90 som servostyrningen inte fungerar på. Jag har bytt servopumpen för ett bra tag sedan men ingen skillnad (pumpen var beg från skrot). Det var någon svart olja i systemet när jag bytte pumpen så jag hällde i ATF-olja så nu är oljan typ brun. Pumpen tjuter ibland vid rattutslag och ibland är den helt tyst. När bilen är riktigt varm så kan pumpen rycka till och fungerar i nån sekund annars är den stendöd.

Vad är det nu som är felet att den inte fungerar?
Hej!

Att det tjuter vid rattutslag kan bero på sliten servorem eller remskiva eller dåligt spänd rem. Remmen kanske bottnar i remskivan och slirar. I det sista alternativet så är det enda avhjälpen att byta remskiva även om ny rem monteras och det är OK ett tag.
Till styrväxeln.
Se tidigare inlägg om styrväxel.
Köp en beg. från skroten med bytesgaranti och av rätt tillverkare som stämmer överens med den som du har. Detta för att det ska stämma överens med anslutningarna till pump respektive retur slang.

Lennart 960
av martinu
Jag testade nyss att vrida ratten till fullt rattutslag och pumpen lätt inte något alls.
Hej!

Det var positivt att höra. Hoppas att det håller i sig utan att du har behöva göra något åt problemet.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av MoteX740
vad är det för ljud du hör? Låter det som remmen slirar eller är det något annat?
Annars brukar det kjuta från pumpen vid fullt rattutslag eftersom styrhydralen ger fullt utslag,
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]