Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack :D Det hjälpte värkligen, Lätt att välja bort dom bolag som vill ha 22400 i första premie ....

menmen! kan man ersätta sista dämpen av en rörbit :P
Användarvisningsbild
av sidhabo
MoteX740 skrev: menmen! kan man ersätta sista dämpen av en rörbit :P
Enda säkra svaret du kan få är ifall du ringer besiktningen och frågar. Jag gissar att de säger nej. Om du har tur/kontakter så går det säkert att få igenom det också ....
Användarvisningsbild
av eccy243
Den 740 -88 som jag hade förut besiktade jag två gånger utan sista ljuddämparen, bara ett rör istället. Det enda den första besiktningsgubben klagade på var att slutröret satt lite väl långt in under bilen, men det var inget problem.

På min -88 som hade en första ljuddämpare istället för kat fick jag bara aningen vassare ljud vid gaspådrag, när jag hade tagit bort sista ljuddämparen. På tomgång hördes det knappt nån skillnad, möjligen lite mer smattrande. MEN jag vet inte hur det låter på en bil som har en kat längst fram! Det kan hända att det låter för mycket, så den inte går igenom besiktningen av den anledningen.
Hej, Och tack för det, Avgasröret har gått av nu precis innan sista dämparen, och det blir bara aningen mulligare ljud, inte så värst mycket högre, inget ja kan tänka mig skulle störa någon så mycket, låter som vilken småtrimmad bil som hällst, så ljudet tror jag inte är något problem :) (Hoppas) Men ja ska testa besiktiga utan den dämparen, för rästen av avgasröret är okej, värkar onädig att byta hela för att det gått av.

Bör man byta servo oljan när det stått ett tag, eller ska man smörja upp något, tycker styrningen är aningen trög, om man jämför med mina andra volvos :shock:

Tack och god morgon (:
Användarvisningsbild
av eccy243
Okej. Ja, prova å smacka dit ett rör å åk å besikta. :D Sitter "plastkappan" nedanför bakre stötfångaren kvar på din bil? Om den gör det så får du eventuellt justera till sidovinkeln på röret, så att röret tittar ut genom urtaget i kappan, och inte ligger emot densamma (blir tråkiga oljud då). Eller så sliter du helt enkelt bort plastsjoket. :lol:

Ang. styrservon så kan du ju prova att byta olja. De lär nog inte bli sämre iaf.
av Jimpiz
MoteX740 skrev:Supertack ! Ska ta mig an det när jag kommer hem från semestern :)

Sen det här med försökring, eftersom det är första bilen som jag faktist försäkrar på mig själv så blir det dyrt har jag förstått .. Har försäkrat på päronen förut men dom börjar komma te åren så det är lika bra att bita i det sura äpplet.'
Kollade på volvia och dom ville ha 9800 i en första avgift... :evil:
Någon som har tipps på billigare försäkringsbolag?
740 är dyra bilar har jag hört eftersom dom är så tunga ?
jag kör med Atava. 493 kr i månaden för helförsäkring på min 740, jag e undre 21 :P
Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]