- sön 28 dec 2008, 14:11
#245353
Dete är ju bra att man tänker på bländningsrisken. Naturligtvis ska man göra en kontroll efter monteringen så att lyktorna pekar dit dom ska. MEN kom ihåg att som min gamla 94:a 850 har ingen som helst ljusreglering, det gör att när jag lastat bilen med folk eller gods så bländar jag allt och alla även utan xenon, utan att vara elak. Då xenonregleringen har inbyggd tröghet i dom flesta modeller så bländar den lika friskt på en med orginal xenon som en utan reglering tyvärr. (brorsan har en 525 bmw 2002 års modell, ställer du dej på draget tar det ca 15 sekunder innan det sänks, går du av tar det 15 sekunder till innan det höjs. 15 sekunder är en EVIGHET när man är bländad) Tydligen så finns det ändå inte en förare ibland svenska folket som förstått vad regleringen ändå är till för när man faktiskt har en (vanligt lyse)? Varenda service man har på en bil så får man frågan vad är det? Varför är det graderat? Varför står lyset så högt? Varför står lyset så lågt? Man får förklara att 1 är en passagerare, 2 är två passagerare osv. Med andra ord, det är noll, noll procents kontroll på detta. Kanske nåt att lära elever redan vid körskolan?
Dom gånger jag kört med xenon har jag kört med en halv grads extra nedställt lyse. Det ger mej ganska exakt +-0 ändring av min siktsträcka, men jag har betydligt bättre ljus inom det jag ser. Det gör också att det är just mindre risk för bländning.
Sen återigen.. bländning är ett hett ämne, när ska man blända av? Hur ska man kika?.. Kikar man fel blir man bländad av allt.
Jag vet inte vad körskolan lär ut idag faktiskt, men när JAG tog körkort fick man lära sej att du aldrig ska kika på den andra bilen. Du skulle kika på din vägren efter gående och vilt och se den andra bilen i pereferin. På så sätt kunde du aldrig någonsin bli bländad. På så sätt tålde bägge förarna att se varandras helljus mycket längre än folk verkar tåla se lysen överhuvudtaget idag. Man tål även halvljuset bättre. Idag bländar folk av vid ca 1200 meter.. sen blir dom förbannade vid ca 900 meter.. Går vi då på vad vår gamla körskollärare sa (och som faktiskt VTI håller med om än idag) är att när våra helljus käglor möts. Då är det dags att blända av EGENTLIGEN när nu det inträffar.. Idag får man ett baseball trä i vindrutan om man är så sen att blända av.. Att blända av för framförvarande skulle göras när mitt helljus lös upp så jag såg reflexen av framförvarandes nummerplåt. Idag får du även då känna av vägvreden om du skulle våga ha det på så länge..För.. avbländningsbar backspegel.. vad är det?
Så innan vi diskuterar bländning så måste man nog komma på VAD ÄR ACCEPTABELT ,HUR SKA DET VARA? Där skiljer det sej enormt mellan mej som haft körkort i 20år.. kontra den som haft det i ett par år. För tydligen verkar jag vara lärd nåt helt annat..