Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hur lång tid lägger du på en vanlig biltvätt vintertid?

0-15 min
3
3%
15-30 min
10
11%
30-45 min
21
23%
45-60 min
33
37%
60-90 min
19
21%
Längre tid.
4
4%
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja som som frågan lyder hur lång tid brukar ni lägga på en vanlig biltvätt.
För enkelhetens skull säger vi en biltvätt som är vintertid, torkar du bilen efteråt räkna in det i tiden också, men räkna inte in tex vaxning.

Anledningen till min fråga kommer kan ni läsa i texten som följer.

Bestämde mig idag för att för första gången prova en tvätthall. Är ju lite bekvämare än att stå utomhus i minusgrader.
Sagt och gjort. Kör till tvätthallen, läser instruktionerna och drar kortet för att komma in i hallen.
Jag börjar tvätta bilen med allt vad det innebär. Spola, avfettar, tvättar med svamp osv.
Efter en timme är jag nästan klar och har bara fälgarna kvar. När jag är inne på andra fälgen och borstar med fälgborsten så blir det nästan kolsvart i hallen tills porten öppnas.
Vad i hel*ete :-(O) tänker jag. Går bort till porten och trycker ner porten och öppnar den igen, men det förblir mörkt. Försöker leta upp någon knapp att tända lyset med men hittar ingen.
Går ut och drar kortet i kortläsaren igen men det händer fortfarande inget.
Jag förstår nu att man antagligen satt en gräns på en timme för att tvätta bilen och att det är därför allt stängs av (högtryckstvätten funkade inte heller :( ).

Gjorde så att jag skippade de sista fälgarna :( och sköljde av fälgarna med vatten utan högtryck och körde där ifrån.

Detta är anledningen till min fråga. Tvättar jag onormalt länge eller? Har alla tvätthallar det så här?
Visst är det kanske bra med en gräns så att man inte får en jätteräkning om man skulle glömma avsluta tvätten på knappen men kunde den inte vara satt till lite längre tid? ?:-/
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså jag har aldrig varit med om det där.. Tvättar nästan alltid bilen på jobbet då jag kan stå i princip hur länge som helst..

Men dom få gången som jag står på OK Q8 Gör-Det-Själv hall så betalar man ju efteråt för den tiden man står..
Så jag antar att du kan stå en hel dag och tvätta och få betala för det sen. Jag har iaf stått i ungefär 2timmar på en sån GDS hall och fick betala för det...

Så kort sagt, latjo grej men inget jag har varit med om..!

Just det en sak till. Ungefär 1Timme tar det att tvätta pansarvagnen, och då är det minus fälgarna..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Tomas88
Var ju till och med en OKQ8 hall jag stod i. Ingen gör det själv-hall utan bara tvätthall då visserligen. Där betalar man så att man först drar kortet (använde Volvokortet) och när man till sist är klar ska man trycka på en knapp och köra ut bilen.
Användarvisningsbild
av Ticken
Okej.. För den GDS hallen som jag brukar tvätta i.. Där får man en biljett i samband med att man kör in, tvätta så mkt man vill sen får man gå in och betala..
Har för mig att det var så iaf, men det var ett tag sen jag var där..

Lattjo grej iaf att men inte fick så mer än en timme i den där hallen du var i.. Jag hade nog blivit rätt irriterad när det blir mörkt :)

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja. Tur att jag inte hade mer att skölja av. Högtryckstvätten stannade men det var bara trycket som försvann så jag kunde fortfarande spruta med munstycket även om det inte kom så mycket vatten.

Jag sprang ju omkring och tryckte på alla möjliga knappar utan att det hjälpte. Funderade på att ringa ett Securitasnummer "vid akuta problem" stod det. Men avstog. :)
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag hade nog ringt, och skällt som fan :)

Hehe nej, skämt åsido. Det hade jag inte.. Men irriterad hade man nog blivit, helt klart.

Fanns ingen personal att fråga om hjälp då?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Tomas88
Obemannad station. Volvo äger macken och ligger över gatan men de har inte öppet lördag kl 17.10 :(
Hade jag ringt securitas hade jag väl först kommit till någon växel och blivit kopplade hit och dit och fått vänta i kö osv + att de lär inte ha en aning om hur tvätthallen funkar.

Men jag skall minsann påpeka detta inne på Volvo de kunde ju skriva detta på lappen med instruktioner i alla fall.
Användarvisningsbild
av Funk
Min tvättrutin i GDS-hallen ser ut så här:
På med fälgmedel, låt verka medan man blandar schampo.
Spola med HT.
Svampa. fälgborstning
Skölj.
Tiredressing på hjulen... Klart !

Det tar ca. 20-25 minuter.. Jag tvättar varje vecka och behöver p.g.a det och en väl lackbehandlad bil inte avfetta speciellt ofta.
De gånger det skall avfettas och eller torkas noga tar det väl ungefär en timme med lättare listbehandling och däckglans samt enkel avtorkning av interiören.

/Thomas

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]