I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej! Allright :) Men hur fett jobb är det inte att byta Wg då? Har ju orginal garrett turbon på bilen.. Det är väl ett jävla meck?
Men är helt klart med på att det är korkat att sätta dit en pysventil istället för att göra det seriöst.
Om man skulle "chippa" bilen i samband med detta.. Behöver men en såkallad guldbox då? Hur fungerar det där? Dom måste väl ta hänsyn till hur mkt jag laddar?
Vill ni ge något tips på en bra wg och en bra bränsletrycksregulator? kommer väl att ladda 1,0 så det behöver inte vara några värstinggrejjer men inget skit heller :)

Tacksam för svar. Kul att ni hjälper mig med frågor om detta för jag är verkligen intresserad om hur det här funkar..

/Turbo+
Turbo+ skrev:Hej! Allright :) Men hur fett jobb är det inte att byta Wg då? Har ju orginal garrett turbon på bilen.. Det är väl ett jävla meck?
Men är helt klart med på att det är korkat att sätta dit en pysventil istället för att göra det seriöst.
Om man skulle "chippa" bilen i samband med detta.. Behöver men en såkallad guldbox då? Hur fungerar det där? Dom måste väl ta hänsyn till hur mkt jag laddar?
Vill ni ge något tips på en bra wg och en bra bränsletrycksregulator? kommer väl att ladda 1,0 så det behöver inte vara några värstinggrejjer men inget skit heller :)

Tacksam för svar. Kul att ni hjälper mig med frågor om detta för jag är verkligen intresserad om hur det här funkar..

/Turbo+
Jag vet tyvärr inte någon billig WG jag kan tipsa om direkt men om du inte vill lägga ner pengar på trimmet så finns det ju lite bonnlösningar att ta till...

Ska du bara ligga på 0,9-1,0 bar så borde det räcka med att skruva på "wastegatestången" ända in. räcker inte det så kan man sätta dit externa fjädrar som är lite hårdare.

Bränsletrycksregulatorn kan du trycka ihop i en hydraulpress eller ett skruvstäd. ska du ladda 0,9bar i ladd. så är det nog lagom att ligga på ca 3,5 bar i soppatryck. (själv har jag bara testat 3,8bar soppa. 1,4bar ladd. original spridare pallar inte mer än 3,8 bar) men testa dig fram och kolla så den inte spikar! kolla med kompressor och däcktrycksmätare så du ligger på rätt tryck.

Obs! Helst ska man ju köra med starkare WG och progressiv BTR
Mvh
Okej :) Men det finns inte nån NY sån där tryckklocka med stag att köpa så den laddar 1,0 på studs?
Dvs bara ta bort och sätta dit :)

Vad är det för skillnad på en linjär eller proggressiv btr då?

Kanske någon annan som läser tråden och vet någon billig wg som funkar i princip rakt på 940:ins orginal garrett..?

/Turbo+
Tryck, tryck, tryck...

hehe..

Jo men där fanns det ju ett gäng. Men om man tex köper den där tryckklockan som finns där och byter ut sin orginal mot den.. Hur vet man hur mkt soppatryck man ska ha? Är det bara skruva och provköra som gäller?
Hur funkar det med tex chip i förhållande till det här?

/Turbo+
Om du skall ställa upp ditt laddtryck mer än 0.6 bar så är ett nytt bränslechip att rekommendera om du inte på sikt har tänkt att ta knäcken på din motor. Du behöver inte bry dig om bränsletryck så länge du inte skall ha upp laddtrycket en bit över 1 bar, utan det funkar bra med den BTR som sitter på bilen original. Själv laddar jag 1 bar med min LTT och har en tryckklocka från Turbomeck och ett chip från Vikingchip.

//Maxwell
Så, kort och gott utan att krångla till det.

Chippet är det som gör att motorn hänger med och funkar som den ska.

Tryckklockan är det som gör att det funkar rent mekaniskt.

Rätt?

Jag behöver alltså INTE höja soppa trycket?

Hur mkt effekt är att sikta på med detta?

/Turbo+
Turbo+ skrev:http://www.blocket.se/vi/19569884.htm?ca=4_s

Är detta vad jag behöver? + En ny tryckklocka som är "inställd" på 1bar.

Och en guldbox att sätta i chippet i.

Thats it, inget mer?

/Turbo+
Jag det är ett sådant du skall ha. Dock så måste det stämma med ditt boxnummer, alltså det slutnummer som finns på din bränslebox. Chipet i annonsen är till en box med slutnummer 962 (står på chipet) så du kan inte slänga i detta chip i vilken box som helst.

//Maxwell

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)