Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejsvensk
Jag skruvade loss knackgivarna av blocket och observerade inte (idiot!) deras läge främre/bakre :D . Givarnas kablar är lika och förenad med ett trepole kontakt markerad 1, 2 och 3 som leder till olika ställen i styrenheten. Kann man på något vis bestämma vilken givare de är fråga om för att få dom på sina rätta platser utan att röra styrenheten. Man har förstås 50% möjlighet att gissa rätt ordningen :-)-) . Tacksam för all hjälp igen! Motorn är av typ B5254T.
av ejsvensk
Till sparkz! :D. Tack ska du ha för 850 manualen som du visade mej, jag har säkert mycket nytta av den. Men nu är det så att jag visste redan knackgivarnas kablarnas färg var pink/violet, men de är tyvärr båda svarta i min bil, så det hjälper inte nu i min situation :idea: :?: .
av *pettson*
ejsvensk skrev:Till sparkz! :D. Tack ska du ha för 850 manualen som du visade mej, jag har säkert mycket nytta av den. Men nu är det så att jag visste redan knackgivarnas kablarnas färg var pink/violet, men de är tyvärr båda svarta i min bil, så det hjälper inte nu i min situation :idea: :?: .
hmm missuppfattade inte du nåt nu=?
Det är TVÅ kablar till varje knacksensor.

Bank 1 har rosa/svart samt violett kabel.
Bank 2 har rosa/svart samt rosa kabel
Det bör inte vara några som helst problem att särskilja dom. I övrigt kom du ihåg att momentdra dom korrekt när du haft dom loss?

I utkanten kan det vara svårt att se färger ibland, men om du kikar lite längre in i kabelstammen så hittar du kabelfärgerna ordentligt.
av ejsvensk
hmm missuppfattade inte du nåt nu=?
Det är TVÅ kablar till varje knacksensor.

Bank 1 har rosa/svart samt violett kabel.
Bank 2 har rosa/svart samt rosa kabel
Det bör inte vara några som helst problem att särskilja dom. I övrigt kom du ihåg att momentdra dom korrekt när du haft dom loss?

I utkanten kan det vara svårt att se färger ibland, men om du kikar lite längre in i kabelstammen så hittar du kabelfärgerna ordentligt.[/quote]

Till *pettson*
Jag har två knacksensorer. Det går en helsvart hård kabel (dia 4mm) till varje sensor utan andra färger , så jag tror att att de riktiga kablarna(två) är under den svarta ytan :?: .Båda svarta kablarna går som sagt till en 3-pole kontaktdon(?). Första svarta kabeln går till pole 1, och den andra kabeln till pole 3. Kann det vara möjligt att sensorerna är i samma ordning: främre 1, bakre 3 och mellersta polen betyder jord :?: .Bil V70XC-98 AWD
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]