Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
jag har problem med min 740 -90! tomgången ligger på 1400-1500 varv . jag har bytt tomgångsmotor spjällhuskontakt rengjort spjällhus och kollat läckor på slangarna lånade luftmassemätare men den fungerade.slog i en flaska s1 rengöring inget hjälper :evil: var kan felet vara jag håller på att bli tokig på bilen :cry:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
akevolvo skrev:jag har problem med min 740 -90! tomgången ligger på 1400-1500 varv . jag har bytt tomgångsmotor spjällhuskontakt rengjort spjällhus och kollat läckor på slangarna lånade luftmassemätare men den fungerade.slog i en flaska s1 rengöring inget hjälper :evil: var kan felet vara jag håller på att bli tokig på bilen :cry:
Vilken motor har du?
Har du läst ur felkoder?
Klickar spjällkontakten när du öppnar/stänger spjället?
Var hamnar tomgången om du stryper luften till (eller från) tomgångsmotorn?
Användarvisningsbild
av emwtur
Felet brukar vara att luft slinker in i insuget "fel väg" !
- sjunker tomgången om du klämmer ihop luftslangen till tomgångsmotorn?

Om tomgången fortfarande är hög så är det bara att jaga läckor,
kolla slangar - spjället .... startgas gäller! - du vet väl hur ?

om tomgången sjunker till nästan stopp - så ÄR felet att luften slinker in förbi tomgångsmotorn - det kan också vara "styrningen" av tomgångsmotorn som pajjat
alltså utgången ur styrdonet.

/emwtur
EDIT
jaha - jocke skrev visst samma sak nästan ...
du kan jag ju inte ha helt fel iallafall :-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla så tomgångskontakten är rätt justerad. Mät gärna så den funkar, det kan ju vara dålig kontakt även om det klickar i den.
av dalldall
förmodar att"tomgångskontakten" är samma som på lite äldre bilar!? en spjällkontakt som känner av tomgång dellast fullast!
Användarvisningsbild
av akevolvo
jag har klämt ihop slangen på bilen håller på att stanna.startgas har jag provat hittar inget. spjällhus är grundinställt efter reparationshandbok därefter är spjällkontakten inställt för klicket. felet i början var att tomgången gick upp från cirka 800 varv till cirka 1400 varv när bilen fick stå ett tag på tomgång typ vid trafilljus men nu har jag konstant hög tomgång.

emwtur skrev:Felet brukar vara att luft slinker in i insuget "fel väg" !
- sjunker tomgången om du klämmer ihop luftslangen till tomgångsmotorn?

Om tomgången fortfarande är hög så är det bara att jaga läckor,
kolla slangar - spjället .... startgas gäller! - du vet väl hur ?

om tomgången sjunker till nästan stopp - så ÄR felet att luften slinker in förbi tomgångsmotorn - det kan också vara "styrningen" av tomgångsmotorn som pajjat
alltså utgången ur styrdonet.

/emwtur
EDIT
jaha - jocke skrev visst samma sak nästan ...
du kan jag ju inte ha helt fel iallafall :-)
Användarvisningsbild
av emwtur
det verkar ju onekligen som om luften slinker in via din tomgångsmotor !
Felet kan antingen vara att tomgångsmotorn är knas eller att den få knasiga styrsignaler !
jag har ett liknande problem på min racer - skall försöka fixa det i år !
återkommer om jag kommer på något !

/emwtur
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]