Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvojane
När jag gasar på hörs inget onormalt.
Men då jag släpper gaspedalen snabbt och inte direkt gasar på , så hör jag ett vinade ljud.
Vad är det och vad kommer det ifrån ?
Tacksam för tips !!!
Användarvisningsbild
av emwtur
en massa frågor tillbaka !

det är alltså när du är ute och kör eller om du står stilla och gasar som det viner?

enklaste sättet att attackera sådana här problem annars är att försöka dela problemet på hälften,

1) om du hör vinandet när du står stilla och gasar:
öppna huven och gasa på spjället och försöka lyssna var det kommer ifrån.

2) om det är när du är ute och kör:
tryck ner kopplingen - tystnar ljudet?
om du växlar ner ; följer ljudet farten eller motorvarvet ?

/emwtur
av Volvojane
Svar på Dina frågor.
Det vinande oljudet hörs :
1/. när jag är ute och kör (utan att använda/trycka ner kopplingen), och plötsligt släpper gasen så hörs det vinande oljudet.
2/. det hör även om jag använder/trycker ner kopplingen. Just som jag tycker ner kopplingen och samtidigt släpper gasen. då hör det vinande oljudet.

Tacksam för kompletterande svar.
av Volvojane
Jag skall här försöka förklara hur det vinande oljudet låter.

Tänk på hur en katt "jamar" = mjau. drag ut på detta och tag bort "mj" då blir det kvar "au" eller hur.
Om man drager ut detta "au" så får man "aaauuuuuuuuuuuuuu". det är ungefär så det vinade ljudet låter.

Snälla försök hjälpa mig.
av achilleos
Det är inte "mojängerna" som styr luftspjällen för kupéluften? De styrs ju av vacuum och om det blir läckage på nån slang så kan man få diverse ljud som hörs tydligare när man motorbromsar eller står still på tomgång. När man gasar på så minskar ljuden då vacuumet minskar.
av Volvojane
Litet knepigt med oljudet jag har !!!
Någon trodde kanske det är ett urtrampningslager som snurrar, men det kan det ju inte vara för ljudet hörs såväl jag just trampar ner koppling och släpper gas som när jag inte använder kopplingen alls, och endast släpper gasen plötsligt.
Men däremot sa någon, att det är liksom två st svänghjul (finns det verkligen det) och mellan dessa skall ligga en massa av något slag. Om denna massa av någon anledning försvinner eller flyttar sig, då menar någon att svänghjulet fortsätter att snurra efter det att jag släpper gasen.
Bilen har gått över 30.000mil.
Kan detta vara sant, kan någon, mer i detalj utveckla detta. ???

Tacsak för mer svar !!!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Volvojane skrev:Men däremot sa någon, att det är liksom två st svänghjul (finns det verkligen det) och mellan dessa skall ligga en massa av något slag. Om denna massa av någon anledning försvinner eller flyttar sig, då menar någon att svänghjulet fortsätter att snurra efter det att jag släpper gasen.
Bilen har gått över 30.000mil.
Kan detta vara sant, kan någon, mer i detalj utveckla detta. ???

Tacsak för mer svar !!!
Ja, det finns s.k "dubbelmassesvänghjul" men om det hade gett upp så skulle de gå illa, vilket du inte nämner nåt om.

Min gissning är nåt remhjul eller nåt i den stilen, för rent logiskt sett: följer ljudet med motorvarvet så bör det vara nånting på motorn som snurrar som gör ljudet. Nån av rullarna till kamaxeln, servon generatorn eller nåt sånt.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]