Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Detta var ju en riktigt rolig tråd.

Båtklubbens fest som var tvungen att avbrytas :D

"Damen som hämtade bilen påpekade sen att vi hade gjort ett väldans fint jobb med motortvätt och allt. Vi log och höll käften." :lol:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Lyfta ur motor kan man göra på många sätt... Finns några historier som fastnat, men den första va jag bara indirekt inblandad i:

För många år sedan hade min ständiga vapendragare köpt sig en Valiant -66. Och i den skulle sur-sexan bytas ut mot v8:a. Motor och allt sånt införskaffades, och vi gjorde klart för bytet. De hade börjat mig och synenn som mötte mig när jag kom in i garaget...
Bilen upphissad i rack-rack så framhjulen nästan lättade, en satt på torpedplåten och sparkade på motorn, en låg under och bröt på den med en 2*4" och 2 st stog och försökte slita motorn framåt :shock: Jag kan inget annat än gapa åt detta, och sen small det till när bulten de hade glömt släppte ur lådan, vilket resulterade i ett... defekt växellådshus.

Några år senare skulle vi ta ur motorn ur en 240. Denna gång var dock allt loss innan lyftet påbörjades. Men när motorn hängde bar högt och va på väg ur så började den sjunka igen. WTF? Tittar upp och inser att balken rack-racken sitter i enbart är gjord för att hålla plåttaket och kanske lite snö uppe. Febril aktivitet utbryter, hissar upp det sista i rekordtempo, sparkar ut bilen och sen va det full fart när med motorn innan balken skulle vika sig det sista.

Skulle byta ut 21A'n i min 240 som syrran kört från sundsvall och hem (20-25 mil) trots lysande oljelampa. Den gick ju fortfarande, men farsans 245:a skulle ändå skrotas och den satt det ju en frisk B230A + M47 istället för 4-pet jag hade i min som skulle flyttas över. Vi börjar hålla på i garaget och kommer en bra bit. Men sen på kvällen kommer han vi va hos morsa in i nåt ärende. Då börjar hon stamma och peka på arne som ligger under bilen å för tills lut fram:
-Hur är det med han?
Jag och Johan står som 2 frågetecken, och svarar att det är väl bra? Då halvt skriker hon:
Ja, men kolla på blodpölen! Och pekar på golvet. Vi kikar fram och mycket riktigt är det en stor illavarslande röd pöl på golvet. Då hörs det en röst under bilen:
-Jag lever, det är atf-olja!
Sen fick vi förklarara för henne att atf-olja, speciellt gammal är mörkröd :lol:
Användarvisningsbild
av cybermunk
Jag och en kompis skulle skrota en bil nere vid Det före detta tegelbruket ca 3 km från mig och vi hade fått låna släggor spett och andra användbara verktyg det ända vi missade va att plocka den nyfyllda soppatanken innan vi satte kapen i den det sa bara VOOOOOOOOOOOOFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF om den bilen sen va det ingen bil mer. Ingen hade informerat oss om tanken så vi tänkte inte på det. Ingen brandkår kom så jag och kompisen fick sitta brandvakter någon timme tills allt brännbart i bilen hade brunnit bort och sen åkte vi hem för att dagen efter åka ner och slakta vidare med släggorna och spettan och även plocka den motor och annat skrot som man kunde få den.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har vänt lamellen åt fel håll på en 740 för en härran massa år sedan.... görom gör rätt som det heter....
av Knasen
För ett tags sedan så "lyckades" jag att bränna en styrenheten till motorn, jag tänkte på något annat och kopplade ifrån batteriet under programmeringen, när programmering skulle göras om så var styrenheten kass, det var bara att köpa en ny styrenhet. Vidare så när jag var ung( för 20 års sedan) så jobbade på en verkstad som servade Dodge skåpbilar, jag skulle byta bromsbackar bak (trummor) jag slet så in h-vete för att få loss trumman lyckades till slut, och dit med nya bromsbackar och iväg med bilen, allt frid och fröjd än så länge, tills kunden kommer tillbaka och klagar två veckor senare och berättar att han hade kört ner bilen till alperna och när står vid gränsstation mot italien, och bilen går inte att rubba pga bromsbackar bak , när jag kom ut i kundmottagning så tittar kunden på mig och säger, "där är fanskapet" varav min chef tar över samtalet. Jag kan tillägga att jag var en sommarjobbare på verkstaden, så min karriär började inte så bra.
av *pettson*
Tänkte på en sak till.. När jag skrev det där om oljeurbränningen på saaben. En av mina elever fick i uppdrag att göra exakt samma jobb på skolan, med turbobyte och rengöring. Han gjorde exakt som man ska så det ska ingen klandra honom för, eftersom jag berättat att man får rejält med blårök så var han extremt nogrann med avgasslangen. Han startade höll upp bilen lite på varv och gick ur o drog av slangen lite o kikade, jodå hur blått som helst. Han in och varva mera så tempen steg o röken tätnade.
Efter kanske 10 minuter stapplar en snickare in, han är totalt förstörd och mest kippar efter andan. Han tittar på oss med rinnande ögon och i princip väser tiggande om att nån ska stänga av fläkten som öser ut blårök..
Skolan var under ombyggnation och han var tydligen uppe vid gavelnock för att utföra kapjobb inför en påbyggnad, det resulterade i att han i princip fick all blårök i örat då vi startade avgasutsugen. Han hade haft ett styvt jobb att klättra ned bara för att säga till. Han målade upp att hela landskapet var indränkt i blårök, ingen trodde honom (utom jag faktiskt). Så alla ut och kika, jodå hela kvarteret i blårök, exakt som när jag sabbade för båtklubben.. Men vad göra?.. han fick kapa färdigt och sen startades bilen igen.. :wink: :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man kommer på saker efter som...
Brände en styrenhet på en Audi en gång. Hade tagit loss kåpan på kontaktstycket för att kunna mäta där. På de flesta styrenheter går det fortfarande inte att vända det fel, men det här var helt symmetriskt. Alltså vände jag kontakten 180 grader. Styrenheten gillade inte det riktigt, och släppte ut röken.

Kompisen som jobbade i skogen då skulle montera en telefon i en skotare. Efter att ha skruvat fast den fungerade inte hydrauliken. Han hade borrat rakt in i en styrenhet för 30 000:- som satt innanför panelen. Men det gick att löda, han hade borrat av två banor på kortet i den.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kan ju dra några roliga saker som jag själv inte varit inblandade i.
första exemplet är rät gamalt. det gäler en Ford sierra. dessa bilar kom 1983 & hade inte fabriksmonterade innerskärmar till framhjulen. detta gjordes på leverans service. man borra & popnita dit dom, inga konstigheter alls. På den tiden hade bilarna förgasare...

Några år senare kom sierran mad insprutning, killen som leverans serva gjorde som vanligt, körde in bilen m.m. samt popnita dit innerskärmarna. När han ska köra ut bilen så vill den inte starta !!!
En snabb felsökning viar att kilen lyckats borra & poppnita rakt igenom styrenheten.
Användarvisningsbild
av CarMan
en annan sak hände för bara nån vecka sen. det var en firma som köpt en kangoo av oss, men lät en annan firma montera inredning i bilen)
sen visadet sig att bilen läckte bränsle när man tanka fult. det var ju garanti på bilen så bilan lämnades in hoss oss.
tanken åkte ner o i den var det 3 borrhål på ovansidan, som stämde bra överens med borr hål i karossen för inredningen som monterats... Alltså ingen garanti, samt massa vänte tid för kunden då firman som monterat inredningen av konstndsskärl ville åtgärda detta själv (det vart ju redan nu en extra kostnad så vi vill ha betalt för den felsäkning vi redan gjort) bilen var ju nu utan tank o inte körbar m.m. (hade allt gjorts på en o samma firma så hade aldrig kunden hamnat i kläm)
Användarvisningsbild
av Ticken
Tomas88 skrev:Detta var ju en riktigt rolig tråd.

"Damen som hämtade bilen påpekade sen att vi hade gjort ett väldans fint jobb med motortvätt och allt. Vi log och höll käften." :lol:
Jo det skojjades rätt friskt om det på rasterna sen :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]