Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Hej

Mina strålkastespolare har slutat att fungera. Dom fungerar bara någon enstaka gång men nu har dom lagt av när spolarna är i sitt högsta läge. Dom sticker alltså upp rakt framför strålkastarna och vägrar att åka ner :evil: :evil: :evil:
Jag har kollat säkringen och den är hel. Det är inte heller frågan om att det har frusit då bilen står i ett varmgarage hela nätterna.
Typiskt att detta händer dagen innan lång helg så jag kan inte heller åka in och få det fixat.
Jag blir helt GALEN. Det värsta jag vet är när sånt här händer. Det var precis sånt här jag var orolig för att det skulle hända när jag införskaffade mig en Volvo.... :evil:

Förhoppningsvis är det något enkelt och snabbt att fixa, men ändå nog så störande...
Inte för att det hjälper dig i ditt problem, men jag tror inte det hade spelat så stor roll vilket märke du valt så blir det ju fel på bilar. Sen är det ju såklart jättesurt när det händer!

Hoppas det löser sig, och God Jul!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om du irriterar dig på sådant är det nog bara att välja en Japs, alla sådana vi har haft har rullat minst 10.000 mil och 10 år utan ett enda skitfel.

BMW, AUDi, Volvo, Mercedes osv där är det alltid något att fixa :D
av Amli
Jag vet att det alltid händer något med bilar tyvärr. Jag kan bara aldrig acceptera när det händer. När man köper nytt vill man jag bara att allt ska funka. Men en av de andra fördelarna med en ny bil är att det är garantier som täcker sådant här.
Jag tror den största irritationen ligger i timingen. Dan före en långhelg med mycket bilkörning och oron att det ska skadas ännu mer. Jag är pedant och i vanliga fall skulle jag hängt på låset hos Volvo verkstaden dagen efter men nu får jag snällt vänta :|

Men mycket god mat och en skön julstämning så kan jag nog lägga det här åt sidan till nästa vecka :D
Har en C30 i familjen som bestämde sig att få frispel. I vänster sida av bilen var det stekhett, så varmt att man inte kunde ta på luftutblåsen! Höger sida var den tempen man ställde in. Lämnade in bilen för det. Nån dag efter märker vi att sätesvärmen (på båda sidorna) inte funkar :???: Kul nu när det är vinter och kallt och verkstan är stängd! :x

Eftersom det hände nu efter verkstadsbesöket får man förmoda att dom har klantat sig på något sätt.

Kan tillägga att detta var det första felet på C30in. Den har rullat 1600 mil (under 18 månader) utan minsta lilla fel.
Min högra strålkastarspolararm (långt ord) fastnade också i översta läget på min XC70. Men det var inte vid varje spolning den fastnade utan kanske var tredje. Fick då trycka ner den för hand hela tiden. Dock bytte de hela paketet på garanti när jag påtalade detta fel.
Har även bytt spakställ (under växelspak, mkt knarr) samt smörjat upp dörrhandtag som fastnar i utfällt läge.
För övrigt är komforten suverän ....
av Amli
Pilot_PA28 skrev:Min högra strålkastarspolararm (långt ord) fastnade också i översta läget på min XC70. Men det var inte vid varje spolning den fastnade utan kanske var tredje. Fick då trycka ner den för hand hela tiden. Dock bytte de hela paketet på garanti när jag påtalade detta fel.
Det var just den högra som fastnade för mig oxå först. Sen när jag försökte att spola då åkte bägge upp helt och stannade där.
Jag har inte våga att trycka ner dem eftersom jag är orolig att det kan gå sönder då det inte känns som den kraftigaste konstruktionen. Tryckte du bara ner den eller hjälpte du till på traven när du spolade?
För övrigt så fungerar inte spolningen alls nu heller.
Jag bara tryckte ner den för hand utan "hjälp". Dock får man se till så man trycker den "stabilt rakt" ner. Det är lite motstånd i mekaniken men det funkar bra om man är försiktig.
av Amli
Tack för tipsen! Jag har tryckt ner dem igen så nu är de i alla fall skyddade tills jag får det fixat.

Det har nog inget med klimatet att göra att mina spolare inte funkar. Bilen står som sagt varje natt i ett varmgarage dessutom fungerar inte spolarna eller någonting. Hade jag inte vetat att säkringen var hel skulle jag tippa på något sådant då allt är bara helt dött.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]