Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Denna tråden kommer ursprungligen från denna tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=35984
som har blivit delad eftersom diskussionen inte längre handlade om den ursprungliga frågan.
Därför kan vissa inlägg se lite konstiga ut.

Jag vet också att det redan finns trådar om xenonkonvertering men tyckte ändå att detta var den smidigaste lösningen.

/Tomas88
timebandit skrev:Låter som att det är vvme.com du har hittat dessa priserna på? :)
Köper mina av dem också och kan starkt rekommendera dem.
Vad brukar frakt mm gå på (funderar också på att beställa, xenon och/eller OBD2-läsaren som de också har) ?
Tjena tjena min Volvo vänner. Funderar också på att beställa detta. Undrar verkligen vad frakten kostar för detta var sjukt billigt.

Lagen säger iaf detta, om någon nu vill veta:

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

MVH //André
Hej igen. Har nu läst en väldans massa om att konvertera till Xenon, och jag undrar bara en sak till Er som redan gjort det. Tex v70 har ju inte klarglas, hur blir ljuset då? Jag kanske ställer väldigt korkade frågor, men jag är helt rudis på detta så därför blir det så. Ha överseende med detta :oops:

Ha det najs

MVH //André
Användarvisningsbild
av Severin
Andy1983 skrev:Var köpte ni satserna då? Dom verkar ju tramsigt enkla att montera. Blir ljuset bra då, trotts icke klarglas lampor alltså?

MVH //André
Yup, väldigt simpelt att montera, tog förutom håltagning i locket ca 15min att koppla in mitt

Har köpt mitt hos nilom.se och det lyser på bra med originalglasen
av Andy1983
sewe skrev:
Andy1983 skrev:Var köpte ni satserna då? Dom verkar ju tramsigt enkla att montera. Blir ljuset bra då, trotts icke klarglas lampor alltså?

MVH //André
Yup, väldigt simpelt att montera, tog förutom håltagning i locket ca 15min att koppla in mitt

Har köpt mitt hos nilom.se och det lyser på bra med originalglasen
Ok. Hur många kelvin tog du? 6000k eller? Jag tror jag kommer att köra på det. Hade en Laguna innan med standard Xenon, undrar om det var 4300k eller 6000k? Där var skönt ljus faktiskt. Och polisen har aldrig haft några åsikter eller? Vad säger SBP då, eller du byter tillbaka vid bes? Tack för bra svar, hoppas du kan ha överseende med alla mina frågor :D

MVH //André
Användarvisningsbild
av Severin
Andy1983 skrev: Ok. Hur många kelvin tog du? 6000k eller? Jag tror jag kommer att köra på det.
Japp 6000k
Andy1983 skrev:Hade en Laguna innan med standard Xenon, undrar om det var 4300k eller 6000k? Där var skönt ljus faktiskt.
Original är 4300k
Andy1983 skrev:Och polisen har aldrig haft några åsikter eller?
Inte än iaf, har blivit stoppad, mött dom men inte ett knyst
Andy1983 skrev:Vad säger SBP då, eller du byter tillbaka vid bes?
2:a om man åker in med dom men anm "otillåten ändring halvljus"
Andy1983 skrev: Tack för bra svar, hoppas du kan ha överseende med alla mina frågor :D
Inga problem, det är de forum är till för
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]