NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

jag har en V50 1.6D -06:a som betér sig lite underligt. visar mkt låg förbrukning men tycker bränslenålen faller ovanligt snabbt vilket borde tyda på hög förbrukning???
just nu står färddatorn på 4.6l/100km vilket verkar vara lite väl lågt. Bilen går som den ska inga ryckningar, ej heller svårstartad.

Går allt i bilen att nollställa genom att koppla ifrån huvudbatteriet för att se om detta gör någon skillnad, eller kan det rent av vara skadligt att göra detta?

Ändrade lite i rubriken

/~Kalle~
Användarvisningsbild
av #27
Det är inte skadligt att koppla bort batteriet.

En lite mot fråga, hur långt kommer du på en tank??
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Måste hålla med föregående, att en "analog" nål faller "snabbt" betyder ju inte att det drar mkt. Det enda å göra är att tanka fullt på en pump, sen köra nästan slut och tanka från helst samma pump o räkna ut den riktiga förbrukningen. Givetvis nollar du trippmätarn o bränsle mätarn när du tankar upp fullt första gången. Angående att koppla bort batteriet så vet jag inte riktigt vad du vill ha nollat? I dagens bilar lagras ju allt ändå tror jag, även fast du kopplar bort batteri...
av whoppi
hej igen,

jag vet inte ännu hur långt jag kommer på en tank, jag ska kolla detta nästa gång jag tankar!

jag tänkte att om man kopplar bort batteriet så nollställer man eventuella motorstyrningsparametrar. bilar idag anppassar sig väl efter körning, belastning, bränslekvalitet osv?
av whoppi
Var precis o tankade fullt igen och räknade ut förbrukningen sedan jag fyllde fullt senast, den hade dragit 0,54l/mil vilket jag antar är inom ramarna med tanke på kallstarter, körning med värmaren vissa dagar osv. jag har kört 80-90% landsvägskörning då.
Färddatorn visade på 0.46l/milen, är rätt mkt fel det!!!
Det konstiga är som sagt att nålen faller så pass fort, tankmätaren stod på 1/4 och det gick bara i knappt 29liter -skumt, då skulle den sista fjärdedelen av tanken rymma 23liter, för i papprena står det att V50 1.6D har 52liters tank!
av frippe87
jag har samma problem med min färddatorn. Det står att medelförbrukningen är 8.3/100, räknar jag själv på det så drar bilen 10.1/100 km. Vad kan detta bero på? Jag har en V50 T5 AWD som autotech har trimmat. Kan trimmingen spela roll? Den va inte från början när jag fick den.

MVH/Fredrik
av frippe87
Nej jag har bara motorvärmare, dock så tyckte jag att strulet började efter jag började använda den. Kan det ha nått med saken o göra?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Nej men bränslevärmarens förbrukning visas inte i färddatorn, tänkte det kunde vara det som förklarade differensen i din uträkning. Min D5a drar medel just nu 0.65l/milen

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]