Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias_667
Har en V40 -98 rullat 29 ooo.
riktigt nöjd. Men funderar lite på hur många tusen mil en v40 kan rulla innan den är död.

Vad tror ni ? :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
29 000 är inte dåligt. Vilken motor har du?

Hur långt en bil går beror ju oftast på hur bra man sköter den. Sen har det ju betydelse om den körs långsträckor eller kortsträckor också.
Men sköts bilen med bra servicar och hyfsat lugn körning kan den säkert gå över 50 000 utan att renovera motorn.

I och med att du har en som gått så långt är jag lite nyfiken på hur bilen använts.
Hur länge har du ägt den och hur många mil har den gått i din ägo?
Hur ofta har du bytt olja och filter? Tändstift? osv.
av Uninium
Tror,ingen kan svara på hur långt den kan rulla,men som ovanstående talare säger så....
allt beror på hur man behandlar kärran.
Ultimata skulle ju få tag på en bil som aldrig fått ett oljebyte och prova hur långt man kan köra på samma olja innan den ger upp :)
av Mattias_667
Det är en 2.0 T(-98), när jag köpte den för lite mer än ett år sen hade den rullat ca 25 ooo.
Jag kör lite blandat, varit i Tyskland några ggr med den ochså.

Kör biltema olja, byter olja vid ca 1 000 mil.
Sportluftfilter från biltema och tändstift från Meca.

Har även kört bilen på ren etanol utan ombyggnad, men fick byta bensinpump någon månad efter
det.

Bilen toppar ca 220 km/h.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Mattias_667 är din chippad?

Låter ju bra. Jag kör också min 2,0T på biltemas olja med 1000 mil intervall på oljebyte.
Är det Bosch tändstift Meca säljer?
(Min har gått snart 19 k)
av Wiper
Min V40 2,0T -99 har rullat snart 33 000mil och den går fortfarande som en klocka =)
Brukar serva den med 1000mils intervaller och brukar byta olja, filter och stift.
Självklart anväder man Mobil1 5W-50 helsyntet, NGK Platina stift och mahnn olje filter.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Wiper, vad kostar dina NGK Platina?
Jag har kollat lite efter tändstift till min 2,0T men inte hittat några stift för under 120 kr/st till min bil.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]