NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Troligen finns det flertalet trådar där det frågas exakt samma som mig. Tyvärr hittade jag ingen tråd som är skapad den senaste tiden som motsvarar de frågor jag har. Om det finns kan ni alltid hänvisa mig till rätt ställe.

För tillfället går jag och funderar på att byta bil. Jag funderar på att byta till en Volvo, men vet inte vilken modell som jag skall välja. Jag har sett på V50 T5 (möjligen 2.4i) eller V70 2.5T. V50 T5 känns för tillfället som den mer lämpliga bilen, men om jag tänker framåt så kanske storleken på V70 kan vara värdefullt. Årsmodell som jag funderat på är 05 eller 06 eftersom de borde passa in på det pris som jag tänkt mig. Ungefär 130.000 SEK är vad jag har tänkt att betala.

Ett par exempel på bilar som jag sett på är:
http://www.blocket.se/vi/18965428.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/18223611.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/18223611.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/19422319.htm?ca=11_s

I dagsläget kör jag en BMW E46 328i och då jag nu ser på Volvo är det mot den jag jämför dem. Därför behöver jag hjälpa av er som har mera erfarenheter av Volvo än vad jag har.

Vad tycker ni är ett "normalt"/bra pris för de bilar som jag nämner?
Vad skall jag tänka på om jag köper någon av de bilar som jag nämner?
Vilka standardfel/barnsjukdomar finns det för modellerna och hur kan jag kontrollera att de är åtgärdade?
Är M-test något som ni rekommenderar? Jag är ingen expert på bilar och vill inte köpa en bil med massvis med fel och brister.
Vad har ni för erfarenheter och åsikter om de bilar jag nämner?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få av er med mera kunskap och erfarenheter!

God jul,

//andreas
Välkommen till forumet!

Väldigt kortfattat så köper du V50 T5 om du prioriterar körglädje och klarar dig med lastutrymmet (glöm 2.4i, T5 kostar inte mycket mer att köra och är flera gånger roligare). Köp V70 2.5T om du prioriterar bättre lastrutrymme och kan leva med en bil som inte särskilt inspirerande att köra.

När det gäller bilar med fel och brister så är tyvärr Volvo långt ifrån felfria, vill du verkligen inte riskera att köpa en bil med fel och brister så rekommenderar jag att du riktar in dig på att köpa en japansk bil. Det finns förvisso felfria Volvo, men du vet aldrig vilket exemplar det är ... det är ett lite av ett lotteri och du har kanske 25% chans att hitta en helt felfri, 50% chans att hitta en som småstrular lite och 25% chans att hitta en som kommer att jävlas en hel del. Köper du en Toyota/Honda/Subaru så är det 95% chans att den inte krånglar alls, 5% att den småstrular lite.

En begagnad Volvo brukar dock ha mycket av småstrulet åtgärdat, så det är bättre odds att hitta en felfri bil om den är 2-3 år gammal. Undvik alltid första årsmodellen av Volvo, vilket innebär att du ska köpa -05 eller senare av V50. Även V70 rekommenderar jag -05 eller senare, eftersom det är den faceliftade modellen.
Tack Dali för ett utmärkt svar!

Lite skrämmande information att det är så svårt att hitta en Volvo som är felfri. Eftersom mina kunskaper om bilar är att jag kan byta däck, byta brännare och tvätt och polera bilen så vill jag gärna ha en bil som inte ger mig så många verkstads besök.

Du nämner också att man skall undvika de första årsmodellerna. Är det ett bättre val då att söka efter en -06 än en -05 och då kanske investera lite mera pengar i en nyare bil?

Om jag vill försäkra mig om att hitta en så felfri bil som möjligt. Vad kan/skall jag tänka på då? Vilka möjligheter har jag att kontrollera vilka fel som har åtgärdats på bilen? För mig känns det som om att det finns två möjligheter. Det första är att på något viss kontrollera via Volvo vilka fel och service som har blivit gjorda på bilen och det andra är att M-testa bilen. Då jag läser om M-test låter det som ett väldigt grundläggande test. Är det någon här som har använt sig av M-test och med vilka erfarenheter?

Hur är det med V50 2.0D? Hittade någonstans information om att den skulle vara på 136hk, stämmer det? Om det är korrekt information jag har hittat så är det nog inget alternativ.
abjork, det är tyvärr så att Volvobilar har generellt en del småstrul. Det är sällsynt med allvarligare fel (motorras, växellåda etc), men nästan alla som ägt en ny Volvo har fått lämna in bilen på verkstad (inte bara för service/slitdelar). Ofta löser det sig med en mjukvaruupgradering eller en enklare reparation på nybilsgaranti, därför är en Volvo som är några år gammal oftast mer felfri än en helt ny. Andra eller tredje årgången av en modell brukar ha de flesta av barnsjukdomarna lösta, men Volvo når aldrig upp till japanska tillverkares grad av felfrihet. Sannolikt är en 06:a bättre hopskruvad än en 05:a, men huvudsaken är att du undviker 04:orna (V50).

Jag tror att närmaste Volvoverkstad kan svara på vilka garantireparationer som utförts på en viss (svensksåld) bil, det räcker förmodligen om du har registreringsnumret.

2.0D är en trevlig motor som har bra vrid och relativt låg förbrukning (runt 0.6 l/mil). Den kommer inte i närheten av T5:ans prestanda när det gäller 0-100 eller omkörningar i hög hastighet, men i vardaglig körning så funkar den utmärkt. Jag har kört både T5 och 2.0D i flera år och gillar båda, om du kör lite (typ 1000 mil/år) så rekommenderar jag T5, om du kör mer (>2000 mil per år) så är 2.0D bättre ur ekonomisk synvinkel. Ingen vet dock hur bensinpriser, vägskatter etc utvecklar sig under de närmaste åren, idag är bensinen runt 4 kr billigare per liter än för ett halvår sedan.

Att byta partikelfilter på 2.0D kostar runt 6.000 kr och görs varje 10-12.000 mils service (har sett båda siffrorna), det kan vara värt att veta om du tittar på bilar som är några år gamla. Servicen som innefattar partikelfilterbyte kostar runt 12.000 kr totalt. Priser och intervall kan skilja mellan årsmodellerna, kontrollera med Volvoverkstad om du vill vara säker.

Provkör både 2.0D och T5, välj den som passar din körstil och plånbok bäst.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]