Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andezon
Du får göra som tjuvarna: :) skruva bort alla skruvar utom låsskruven spraya sedan med kylspray och "ricka" på fälgen så brister skruven om du kylt ner den riktigt...
Användarvisningsbild
av rescueop
tja... det var ju skönt att höra :?: att man inte var ensam om detta... kan ju säga som en parantes; gick på satyget i helgen igen... då sprack hylsan... så nu blir det verkstad på onsdag... suck... inte ens byta hjul kan man göra själv längre...

tackar för alla fina tips dock!! =O)

//PA
av Arne
Använd kopparpasta då du monterar fast hjulen igen och kasta låsbultarna så långt åt helvete som det bara är möjligt och sätt dit vanliga bultar såvida du inte har svindyra fälgar. Då bör du köpa nya låsbara bultar, men köp i så fall bättre bultar än Volvos original.
Användarvisningsbild
av CarMan
Arne skrev:Använd kopparpasta då du monterar fast hjulen igen och kasta låsbultarna så långt åt helvete som det bara är möjligt och sätt dit vanliga bultar såvida du inte har svindyra fälgar. Då bör du köpa nya låsbara bultar, men köp i så fall bättre bultar än Volvos original.
Håller defenetivt inte med dig.

1. håll nav + fälg rena, om dom oxiderar så presar fälgan hårdare på hjulbultarna & det är inte bultarnas fel.

2. smörj anläggningsytorna på navet & bultarna med en tunn film av nått som förhindrar oxidation, hälst inte koparpasta, då det är aldeles för kladdigt & då fasnar massa skit där + att du kladdar ner allt du äger vid nästa hjulskifte!

3. köp gärna Volvos låsbultar då dom håller mycket högre säkerhets klass än många pirad lås bultar som finns på marknaden.
dom bultar du idag köper hoss volvo kronglar inte.
Användarvisningsbild
av ufriman
Vapen fett är skit bra (har haft det i 20 år på mina bultar inte någon bult har skurit fast eller rostat fast)
av Arne
Varför har då så många problem med Volvos låsbultar när de ska ha loss dessa? Hylsan rappar och djävlas, sen är det kört att få loss bultarna.
Användarvisningsbild
av rescueop
hahaha!!! Människans seger över maskinen!!

Nu e skiten loss, o låsbultarna har jag skickat åt ... tja, jag tröttnade ju på att göra av med wd-40 o 19mm hylsor.

Jag lämnade in bilen på "min" verkstad och vips så vart det fixat... inte en repa på fälgen o så ingick byte av halvjluslamor och kontroll av spolargivaren, allt för 700 spänn. käckt, så nu e jag glad igen...

En märkesverkstad i staden där jag bor har tagit för vana att kapa fälgen om den sitter fast... känns bra att jag inte lämnade bilen där...

gott nytt år på er alla

//PA
Användarvisningsbild
av CarMan
rescueop skrev:hahaha!!! Människans seger över maskinen!!

Nu e skiten loss, o låsbultarna har jag skickat åt ... tja, jag tröttnade ju på att göra av med wd-40 o 19mm hylsor.

Jag lämnade in bilen på "min" verkstad och vips så vart det fixat... inte en repa på fälgen o så ingick byte av halvjluslamor och kontroll av spolargivaren, allt för 700 spänn. käckt, så nu e jag glad igen...

En märkesverkstad i staden där jag bor har tagit för vana att kapa fälgen om den sitter fast... känns bra att jag inte lämnade bilen där...

gott nytt år på er alla

//PA
Kapa fälgen, är do helt blåsta?
av NCR
Kapa fälgen??! :shock:

Så skönt att det löste sig! :D
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]