Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad har ni för någe i eran låda som hittills har varit den dyraste komponenten i eran bilverktygslåda? Min hittils dyraste enstaka komponent kostade mig Blocknyckelsats på Biltema Dyraste verktyger jag hittills köpt som skall användas i bilen

Sen att jag har ett lager med hylsor och sånt liggandes sedan tidigare är en annan sak.

Förtydligade rubriken!!
Senast redigerad av 1 cybermunk, redigerad totalt 0 gånger.
Har förtydligat rubriken lite då jag själv klumpade till det ordentligt, för om man ska bara ska räkna enkla verktyg så är nog en bitsmejsel utan bits det dyraste hittills.
av *pettson*
Mitt fjäderkomprimeringsverktyg för 2500kr
Eller om svetsen räknas som verktyg, isåfall hamnar vi på 18.000?

Satt häromdagen och inventerade garagets doningar inför en ev omförsäkring av garaget. Insåg att det nu är i trakterna kring 100.000kr verktyg därinne.. :shock:
En gassvets, komplett sats med klockor och regulator, sorterade munstycken inklusive skärbrännare, 5 meter slangar. Även skyddsglasögon och gaständare ingick. Endast gastuber behövde tillsättas. Detta är mer än 30 år sedan. Alltihop kostade, hör och häpna, 750 kr! Helax i Mölndal sålde. Detta var import från Tyskland. Jag gav den senare till min grabb. Vi har kompletterat med en backslagsspärr. Jag minns att vi köpte den på Clas Ohlson, men minns inte priset. Det var säkert överkomligt.
Hela svetssatsen var visserligen inte jämförbar med en X11, men näst intill lika innehållsrik om man tittade hastigt och höll för ena ögat. :wink:
Detta är som sagt längesedan. Vad skulle något sådant kosta i dag? Räcker 5 000 kr?
Trots allt är det hittills det dyraste i verktygsväg jag har köpt. Några verktyg har nog "pekat åt samma håll", men inget har tangerat ännu.
Svetsen räknas, då är den dyrast med 10000 nånting. Sen lite vinkelslipar, borrmaskiner och sånt. Sen hyfsat med handverktyg. Jag har tillgång till jobbet när jag vill så jag har inte prioriterat att köpa så mycket "bilverktyg" till garaget hemma. Momentnyckel, avdragare, specialverktyg och sånt alltså.

Men det blir ju en sjuk massa pengar om det blir inbrott och man ska köpa allt igen. Det är nog bra att ha bilder och lista på allt när man har med försäkringsbolaget att göra. Man har ju knappast kvitton på allt när det är en blandning mellan ärvt, fått, köpt för 20 år sen osv.

Kollegan hade inbrott i sin bil för ett par år sen och blev av med en välfylld verktygslåda. Köpt för pengar han hade sparat ihop från sina första sommarjobb. Inte kul...

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)