Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
Hej! jag har en volvo 740 GLT 16 v -88 som rullat 26 tusen mil..
den läcker tyvärr lite olja under grenröret, är väl packningen där som är dålig tror , är inte så bra på bilrep än, men är de lätt att fixa eller finns de någon annan metod att stoppa läckan?

Och vilken olja är lämpligast att använda, finns de nån som inte har lika lätt för att läcka ut?
tack på för hand..
är inte så duktig så förklara på ett enkelt sätt :D
av Mutterdragare
Är det topplockspackningen som läcker är det en hel del jobb att fixa detta på 16v,så du bör vara lite mer än en glad amatör för att fixa det i så fall.
av KnutJeppe
Är oljan mest synlig längst fram till höger på blocket just under avgassamlaren? I så fall så kan du kolla om den verkar komma från kamaxelpackboxen. Det är lite knivgt att montera de tätningarna och är ett ställe som kan läcka!
Om oljan kommer därifrån måste kamdreven bort, för att sedan kunna byta tätningarna.
Mvh Jesper
av Dinus740
okej är nog bättre jag lämmar in bilen på verkstad en vacker dag när jag är glad... hur mycke kan de kosta att byta packningarna.. de kommer olja precis över vattenslangen på motorn.. vid grenröret.. precis där grenröret sitter
av KnutJeppe
Ingen aning vad en vst kan tänkas ta för det. Men du skulle väl byta kamrem på din 234? Passa på att ta bort kamaxeldreven och kåpan bakom remmen och sen tittar du efter om det runnit olja från kamaxlarnas backboxar. I så fall så byter du dem bara, när du ändå har remmen borta. Sedan monterar du tillbaka kåpan, dreven, remmen osv. Tror du klarar det fint!
Mvh Jesper
Användarvisningsbild
av Brainy
Hur mycket olja försvinner det? Är det inga större mängder så kanske du lika gärna kan fortsätta köra och hoppas att det inte blir värre och isådanafall ta beslutet om du ska fixa det när det blir värre?
Det är ju ingen jätteny maskin vi pratar om så allt för stora ingrepp känns väldigt dyrt om du inte kan göra det själv. Om det t.ex. är topplockspackningen
av Dinus740
okej så då tar man bara bort dom 2 översta "kugghjulen" sen en kåpa som sitter bakom dom.. men sen när man sätter tillbaka dom då.. går de bara att sätta dom i samma läge eller kan dom komma fel och sen är bil skrot ? tänkte på markeringen..

nä de läcker ju inte så farligt jätte mycke.. typ en liter i månaden kanske..
men har kört på en annan olja nu sista tiden.. och då har de läckt mer olja.. tänkte börja använda superway 10W40 som jag använde förr.. så idag blir de att byta oljefilter och olja :D

fanns den någon sil eller något som kan bli igensatt av skit? vart sitter de exakt?
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]