Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Hur kan jag höja tomgången på min bil. När den kallstartas är den bara runt 300 varv och när den är varm ca 800varv. Lite lågt tycker jag allt, låter som den skall dö men det gör den inte. Finns det någon tomgångsskruv? Var sitter den? Gärna en liten bild :D

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av sidhabo
VolvoXC90 skrev:Hur kan jag höja tomgången på min bil. När den kallstartas är den bara runt 300 varv och när den är varm ca 800varv. Lite lågt tycker jag allt, låter som den skall dö men det gör den inte. Finns det någon tomgångsskruv? Var sitter den? Gärna en liten bild :D

Tack på förhand
Vilken motor har du ? Har du förgasare eller insprut ?
av dalldall
du har en tomgångsmotor som sköter om tomgången, så den går inte att höja, nånting är fel, antingen nån läcka i nån slang eller defekt tomgångsmotor förmodligen! man kan höja den med att skruva på spjällskruv, men det blir inte bra, hitta felet istället.
Användarvisningsbild
av Maxwell
VolvoXC90 skrev:Hur kan jag höja tomgången på min bil. När den kallstartas är den bara runt 300 varv och när den är varm ca 800varv. Lite lågt tycker jag allt, låter som den skall dö men det gör den inte. Finns det någon tomgångsskruv? Var sitter den? Gärna en liten bild :D

Tack på förhand
Ge tomgångsmotorn en rejäl omgång med WD-40 så kanske den hoppar igång igen, den kärvar säkert.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Fluffen
Under insuget sitter den. Hålls fast med en gummihållare och den är ansluten med två slangar och en kontakt i änden.
När jag gör rent tomgångsmotorer så brukar jag använda lite cellulosaförtunning eller t-röd och sen gå på med wd-40 eller liknande.
Användarvisningsbild
av MoteX740
Har jag också tomgångsmotor ? eller har jag tomgongsventil istället ? eller är det samma sak ? 740 -92
Användarvisningsbild
av MoteX740
så tomgongsventil och tomgångsmotorn är samma då ? :P
då kan det ju vara därför min tomgång ligger lite lågt också ^^ men jag har nog läckande insug också -.-
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]