Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
Hej.. har en volvo 740 GLT 16v (B234F) -88b..

kamremen var bytt senast 2005, vet inte hur mycke bilen gått eftersom trippen är skrot..
vet att de kan bli dyrt om någon av remmarn går av, så tänkte att de kanske kan vara en ide att byta innan de händer något..

hur mycke tar en verkstad för att byta dessa plus allt som bör bytas samtidigt som remmarna?
tar de lång tid?

vad kan slutpriset bli med delar och arbete av verkstad tex. mekonomen?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Vet inte vad det kan kosta men ett tips är att ta väck balansaxelremmen helt och hållet, om den går av tar den med sig kamremmen också med ventilsallad som självklar följd. Balansaxeln är till för att motorn skall gå jämnare men du kommer inte märka någon skillnad alls om du tar bort remmen till den.

//Maxwell
Senast redigerad av 1 Maxwell, redigerad totalt 0 gånger.
av Dinus740
okej tack.. alla säger ju olika om denna balansremen.. men jag funderar starkt på att ta bort den.. blir ju mindre kostnader att bara byta kamremmen och spännrullar :D

men då skippar vi balansremmen..
hur mycke kan de kosta då? någon som vet på ett ungefär?

borde en glad amatör klara byta själv om han läser haynes reperations bok väldigt noga? :)
Hej!
Jag gjorde detta jobb i anslutning till att jag bytte en ventil på en B234F jag hade förut. Jag skulle säga att själva kamremsbytet i sig är enkelt, är du glad amatör men tummen på rätt ställe så grejar du det helt klart mha Haynes. Håll koll på märkningarna på dreven bara, och var noga när du gör jobbet.
Jag tog föresten bort balansremmen, den var dels rätt dyr att köpa som reservdel och dels så behövs den inte. Men, motorn kommer att tappa sitt karaktäristiska "vinande" som gör det lätt att höra att det är en 234 som kommer! Men det kan man ju leva med!
Mvh Jesper
av Dinus740
okej tack.. låter lovande.. jag brukar vara väldigt duktig på att vara noga och kunna förstå saker..
okej då slänger jag balansremmen åt helvetet :D
jag gillar ändå inte de där winnande oljudet..
så de är bara att klippa av remmen och slänga den då?

men vilka delar ska jag byta när ja ändå håller på, kamremen är ju självklar men sen var de väl en spännrulle förstår ja, men de fanns en manuell och en automatisk.. hur ser jag vad jag har?

och sen var de väl nån skruv som slits va? ingen som har en bild på detta?
är de något mer som jag bör byta på samma gång?

tack än så länge :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle tro att du har en manuell spännare. det är samma typ med fjäder som på en vanlig 230. Den automatiska är samma typ som sitter på 850, med ett hydrauliskt spännelement. Det går att se på "knölen" på kåpan utanför spännaren, men jag kommer inte ihåg hur det var nu. Ta av kåpan så ser du.
Hoppar du över balansremmen så är det egentligen inte mer komplicerat än en vanlig 230. Två kamaxlar i stället för en och en oljepump där nere. Men alla märkningar är tydliga. Originalremmen har streck som ska stämma med märkningarna, antar att piratremmar har det med.

Det är skruven till drevet på oljepumpen som ska bytas. Men jag har haft ett ras där skruven till brytrullen gick av, så det kanske är ide att byta den med. En skruv är ju inga pengar i sammanhanget...
Hej!
När du tar isär alltihop så plockar du bara bort balansaxelremmen, och låter de två balansaxlarna sitta kvar utan drivning. Du behöver inte klippa av remmen om du inte absolut vill! :)
Om jag minns rätt så är det ett lagrat hjul på spännaren och sen en omlänkningsrulle. (Finns bra bilder i Haynes). Har också för mig att spännaren var halvdyr, men minns inte helt säkert. Men, när du tar isär allt så känn på dem, snurrar de fint och utan missljud så ska de nog överleva ett tag till (ett bytesintervall alltså). Men vill du vara helt säker så byt dem.
Vad jag minns så var det ingen skruv som jag bytte. Men som sagt, läs Haynes innan du börjar med jobbet så ska det nog gå bra!

Har du automat eller manuell på din bil? Jag hade automat, som växlade tidigt, tvärt emot vad B234F ville. Så jag skulle hellre haft manuell. (Har nu en 940 LTT med M50-låda).

/ Jesper
okej.. de kanske visar dom 2 olika spännarna i haynes? så kan jag jämnföra.. de märker jag sen om inte annat.. köpte boken på tradera i torsdag, så får den för hoppningsvis idag :D

ska bli spännande detta med kamremsbyte :D
bilen är manuell med overdrive..

inget mer jag behöver veta?
men om jag har automatisk spännare då.. är de bara att sätta dit remmen rätt och sen spänns remmen av sig själv när bilen startar? eller hur funkar de?
kan säkert läsa om detta i haynes men :D

och vilka verktyg behövs förresten?
de är torx till kåpan verkar de som iaf.. men sen då, vilka mer verktyg kommer jag att behöva?
nu har jag tagit bort balansaxelremmen.. de gick fint.. tycker bilen låter både mindre och bättre på tomgång nu.. men när jag kör så skallrar de i plåten över grenröret..eftersom den inte sitter fast riktigt pga rost och så är skruvarna fast rostade.. så något mer måste bilen skaka, men de är inget jag ser med blotta ögat eller märker på annat sett :D

gött att slippa kostnader på den remmen iaf :o
Se mitt senaste inlägg om oljeförbrukning, där jag skrev vilken bok jag använde. Kom ju på att det inte var Haynes!
De enda specialverktygen jag kan komma på att du behöver är om du kommer att plocka bort kamdreven så behöver du ett mothåll för dem så du kan lossa och sen dra åt skruvarna som håller dem utan att kamaxlarna snurrar! Jag gjorde ett eget av en stabil bit plattjärn och två skruvar.
Tror automatisk spännare kom 1990. Men din motor kan ju vara ombyggd/bytt. Men det ser du nog mha Haynes. Är viktigt att man är nogrann och följer anvisningen vid efterspänningen av remmen, motorn skall roteras två varv tror jag och sen ställas på rätt ställe för en andra spänning av remmen!
Lycka till!
Mvh Jesper
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]