Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LowRider
Locket till säkringarna e borta i min 245a. -84
Är det någon som kan lista vad dom går till.
Har nån kortis någonstans.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Instruktionsboken...
Boken eller lock borde gå bra att hitta på skroten om båda saknas. Boken säger lite mer än locket, så sikta på den.
av LowRider
Mjo de e sant.
Men de jävliga e ju att jag tar mig inte till skroten.
Har 1 mil till närmsta buss.
Så om det är nån som har säkrings platserna att skriva ut så vore jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilken säkring är det som går? Enklare att koncentrera sig på problemet direkt än att skriva av allt. Då kan du få lite mer detaljerad info om just den säkringen.
av LowRider
Jag ska ut å kolla snart.
Jag har en säkring som gått.
Och vid en annan säkring så har det brunnit ihop 2-3 kablar,men säkringen är hel.

Problemet började med att jag inte fick igång bilen när jag tankat.
Rullade igång den.
Sen på vägen hem så blev lyset bara svagare och svagare. Men ingen laddlampa som lyste.
Nästan hemma så brjade de lukta elbrand :???:

Och nu står jag här med trasig bil.
av LowRider
Säkring 9 är trasig och kabel på säkring..Hmm andra nerifrån 15 kanske?
Där har det brunit en kabel.
av Rådlös
Säkring 9 skall gå till varningsblikanläggningen, och 15 skall gå till skyltbelysning, glödtrådsvakt och positionslykta.
På vilken sida av säkringen, matningssidan eller förbrukarsidan, har kablarna brunnit? Säkringarna 6 - 10 matas från samma punkt. Och 15 matas ensam från ljusomkopplaren.
Uppgifterna ur Volvos GDS-bok

Notera att jag skriver "skall" gå till... På många äldre bilar är det inte ovanligt att man har kopplat både det ena och det andra efter tycke och önskemål.
av LowRider
Rådlös skrev:Säkring 9 skall gå till varningsblikanläggningen, och 15 skall gå till skyltbelysning, glödtrådsvakt och positionslykta.
På vilken sida av säkringen, matningssidan eller förbrukarsidan, har kablarna brunnit? Säkringarna 6 - 10 matas från samma punkt. Och 15 matas ensam från ljusomkopplaren.
Uppgifterna ur Volvos GDS-bok

Notera att jag skriver "skall" gå till... På många äldre bilar är det inte ovanligt att man har kopplat både det ena och det andra efter tycke och önskemål.
Dom har brunnit på "pedalsidan" så att säga.
Plusen i vänster skyltlykta hade hoppat av och låg och jordade mot bakluckan.

Men nu får jag fan inte igång den.
Ja i denna bil har de kopplats både en och 2 ggr. Och även av såna som inte ska hålla på med el :(

Motorn i fråga är en B230f
Nån som kan ge någe tips på vad man ska kolla.
av LowRider
Så nu e lilla lowridern med i matchen igen =)

Bjuder på en liten bild.
Var lite sn på den eftersom de trillade ner 15 cm inatt.

Bild

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]