Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hagiz
Hej!

Tack för beskrivningen. Skall som sagt prova så fort jag kommer inomhus ... Brrrr !
Fastmoving? skrev:Den där nedre leden som jag hade problem med sitter med klämfattning på både styrstången och på styrväxeln.
Styrstången är tillplattad på ena sidan, och styrväxelns axel är splinsad.
Går ganska lätt som sagt att komma åt underifrån, lossa de båda bultarna som klämmer fast korset, och sedan ska korset lossas från styrväxeln först, kan sitta bra på splinsen så en kofot kan vara bra att bända med (det fick jag göra).
En mejsel eller liknande för att försöka bända isär klämningen vid splinsen kan hjälpa till.
Svårt att förklara exakt hur ni ska göra, men när ni ser hur korset ser ut på plats förstår ni nog.
Användarvisningsbild
av marasp
Hur går det fått rätt på styrningen?
Jag har lämnat min hos min mek" som
byter styrväxel hoppas verkligen det hjälper :???:
vill inte att det rycker i ratten i vinter när det blir halkigt
av metalHJ
marasp, vårdar du 960'in är det en Pärla! :wink: Slutdiskuterat! :lol:

Jag känner till problemet ni nämner, dock inte i samma utsträckning... Men jag tror mera på mekaniska fel än på styrväxeln! Såsom leder och knutkors som nämnts ovan... Havererar styrväxeln blir det nog större konsekvenser. Jag själv har märkt av att framhjulen "studsar" i sidled när jag backar och håller fullt rattutslag. Av någon anledning vill jag misstänka att det har med styrningen att göra, dock rent mekaniskt. Men det kan ju likväl vara kassa styrleder: enkel åtgärd!

Däremot kan jag känna av minimala skakningar i ratten, vid landsvägsfart. Inte som i obalanserade hjul, utan som ett servo/styrproblem. Dock är det så lite, så det inte påverkar körningen. Men det syns och känns, och retar mig lite. Det lär ju inte bli bättre med tiden så att säga...

Tack för redan skriven info men glöm inte kasta in kommentarer om ev. lösningar, så får flera glädje av tråden :-)-)
Användarvisningsbild
av marasp
Jag hoppas du har fel :oops:
eftersom min styrväxel snart är bytt :shock:
men jag återkommer med resultat när den är bytt hur det än blir....
PS får ringa meken och be honom kolla leder först....
Användarvisningsbild
av marasp
Nu!
det var styrväxeln på min bil som inte funka som den skulle.
sitter tydligen en ventil i den som inte var så bra... som ville öppna och stänga ...
men nu är sevon lite mer tung styrd men jämt
kanske får byta mumpen med yur jag har en liggandes.

bytt kylare med så nu läcker inte den heller 8)
Användarvisningsbild
av marasp
Hm!

När bilen är kall så är bilen tungstyrd åt höger som att servot inte funkar alls!
men lättare åt vänster.
sen funkar det bra när jag kört lite vad kan det vara? justering? :???:
Hej!

Citat från tidigare inlägg.

--------------------------------------------------------------------------------
Redigera inläggRapportera detta inläggSvara med citat av lennart lundberg ons 27 dec 21:52:47

Hej Morgun!

Hoppas att det räcker med att byta olja om inte………..
Jag har haft en Volvo 740 –90 med ett liknande problem. Det gick trögt åt en hållet ibland och felet försvann efter ett par hundra meter. Efter mycket letande och prövningar med det ena och det andra samt nya packningar i kuggstångstyrningen så fann jag felet. Felet var en ventil som inte satt rätt i höjd.
Det finns något som man kallar för pinjongen även i en kuggstångstyrningen. Det är den delen som rattaxeln sitt fast i och går ner i kuggstångstyrningen. Den satt lite för lågt ner vilket gjorde att teflontätningarna inte öppnade och stängde på rätta tider innan oljan fick rätt viskositet. Teflontätningarna går inte att byta och finns därför ej att köpa.
Det jag gjorde var att lägga en tunn bricka mellan muttern och kullagret eller om det var andra siden om kullagret som sitter i änden på pinjongen. Mutter sitter bakom en bricka på senare utförande eller bakom ett skruv lock på äldre modeller.
Detta avhjälpte felet på min kuggstångstyrningen. Jag kan ha missat något för det var år –96 som jag gjorde detta. Var försiktig med tätningarna för rep. satsen var dyr.

Lennart 960lennart lundberg
Olja under naglarna

Personligt meddelandeE-post Upp
--------------------------------------------------------------------------------
Redigera inläggRapportera detta inläggSvara med citat av lennart lundberg tor 28 dec 09:02:10

Hej igen Morgun!

Jag måste rätta mig själv angående det jag skrev i går. Brickan måste jag ha satt ovanför det nedre lagret och inte mellan mutter och lagret. Det sistnämnda ger ingen skillnad. Var försiktig när du tar upp pinjongen om du tänker pröva med en tunn bricka.

Lennart 960lennart lundberg
Olja under naglarna

Personligt meddelandeE-post
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]