Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som ämnesraden lyder, hur fäller/lyfter man upp de främre vindrutetorkarna på XC60:n?

Min far hämtade ut sin nya XC60 D5 i måndags och när vi i går skulle borsta av snön på bilen samt fälla upp torkararmarna på bilen så går det inte! Försöker man lyfta upp dom tar den nedre delen av torkararmarna (ungefär vid fjädern sitter på armarna) i vid huven ??:-/

Någon som har liknande problem? För det kan ju inte menas att man ska stänga av motorn med torkarna vertikalläge OCH sen lyfta upp dom?
Innan ni tar ut nyckeln så tryck upp torkarspaken i ca 5 sek, så åker torkarna i serviceläge (står annars i instruktionsboken om man vet var den finns). Kom ihåg att fälla ner dem innan ni startar bilen igen, annars tar de i huven på sin väg ner.. :evil:

//Henrik
Ja där lärde man sig något nytt! Jag var precis ute och provade samtidigt som jag svor en ramsa över hur f-n dom tänkt, det gick ju helt enkelt inte att fälla upp dem.
Instruktionsboken är tyvärr det första jag slänger åt sidan när man får nya grejer :)
Med andra ord, det finns en orsak till att man fortfarande skickar med manualer ;-)

Det är det första jag gör vid varje ny bil, tar manualen, sätter mig ner och läser igen den flyktigt för att snappa upp iaf de viktiga bitarna som är nytt i förhållande till bilar man tidigare haft.

Värsta jag varit med om var när jag satt i min bil och snackade i telefon på en mack och en tjej i en sprillans ny BMW kom körande för att tanka. Hon hoppar ut ur bilen, går runt och inser att hon inte kan få upp tanklocket. Då tar hon fram nyckelknippan och försöker bända upp locket med en nyckel. Ouch för den lacken.
Det funka ju inte såklart och efter ett par minuter går hon in i bilen igen, plockar fram handboken och börjar läsa. Sen ar hon upp telefonen, ringer, går ut och pekar på tanklocket och snckar med någon.
Efter någon minut går hon in i bilen igen och 5 sekunder senare så poppar tanklocket upp.

hahaha, detta är ju sånt man kollar upp första dagen så man slipper göra åverkan på sin nya bil eller ringa någon eller för delens skull stå och ta upp en bensinpump i onödan för aman inte har en jävla aning om hur man ens öppnar tanklocket.
bilgalen skrev:Fast om nu vindrutan är full med snö som i trådskaparens fall, hur är det då tänkt att man ska göra för att kunna lyfta på torkarna? :???:
Invecklad process.

-Först gör man ren rutan ned till torkarna.
-Sedan lossar man torkarna från isen försiktigt.
-Sedan kör man upp torkarna i serviceläge
-Sedan fäller man upp torkarna och tar bort snön under dem
-Sedan fällar man ned torkarna igen.

Men går det att utnyttja serviceläget medan motorn går och varmkörs?
riha skrev:Med andra ord, det finns en orsak till att man fortfarande skickar med manualer ;-)

Det är det första jag gör vid varje ny bil, tar manualen, sätter mig ner och läser igen den flyktigt för att snappa upp iaf de viktiga bitarna som är nytt i förhållande till bilar man tidigare haft.

Värsta jag varit med om var när jag satt i min bil och snackade i telefon på en mack och en tjej i en sprillans ny BMW kom körande för att tanka. Hon hoppar ut ur bilen, går runt och inser att hon inte kan få upp tanklocket. Då tar hon fram nyckelknippan och försöker bända upp locket med en nyckel. Ouch för den lacken.
Det funka ju inte såklart och efter ett par minuter går hon in i bilen igen, plockar fram handboken och börjar läsa. Sen ar hon upp telefonen, ringer, går ut och pekar på tanklocket och snckar med någon.
Efter någon minut går hon in i bilen igen och 5 sekunder senare så poppar tanklocket upp.

hahaha, detta är ju sånt man kollar upp första dagen så man slipper göra åverkan på sin nya bil eller ringa någon eller för delens skull stå och ta upp en bensinpump i onödan för aman inte har en jävla aning om hur man ens öppnar tanklocket.
Vi fick en ny bil på jobbet och när en av killarna skulle tanka så märkte han att tanklockket "saknades", bilen har locket integrerat med tankluckan. Gjorde anmälan om åverkan på bilen :D Vi har av nån anledning inte manualer i bilarna :?: utan ett exemplar förvaras på kontoret :roll:

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]