Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Hejsan!

Tänkte, många har ju problem med 1.8i motorerna med igensotning. Finns det "liknande" fel i 2.0T:an?
Det skulle vara intresant att veta vad det är för vanliga fel med S/V40:s 2.0T -motorer. (B4204T3).

Ha´re!
Användarvisningsbild
av Tomas88
He he. Förstår nu att det var en onödig fråga jag ställde i din andra tråd. :oops:

Har kört 2,0T i drygt 2000 mil. Bilen har gått totalt ca 19 000 mil och har hittills inte haft några problem med motorn.
Användarvisningsbild
av Tomas88
ratten skrev:Från och med fas 2 har 2,0t väldigt klena kolvar om man är ute efter att trimma motorn. Annars är det en väldigt bra motor i övrigt.
Oj. Jag som funderat på ett chipp. Låter ju inte så bra.
Användarvisningsbild
av ratten
Tomas88 skrev:
ratten skrev:Från och med fas 2 har 2,0t väldigt klena kolvar om man är ute efter att trimma motorn. Annars är det en väldigt bra motor i övrigt.
Oj. Jag som funderat på ett chipp. Låter ju inte så bra.
Ett steg 1 chip ska gå bra, men mer än det så blir det till att byta kolvar.
av Stefan85
Tomas88 skrev:He he. Förstår nu att det var en onödig fråga jag ställde i din andra tråd. :oops:

Har kört 2,0T i drygt 2000 mil. Bilen har gått totalt ca 19 000 mil och har hittills inte haft några problem med motorn.

Hehe, det är lungt, det är inte lätt att veta... :)

Jo, jag tänkte en 2,0T Eftersom, den verkar vara "perfekt".
2,0 sugis är kanske lite för klen medans T4 motorn verkar ha alldeles för mycket kräm för min smak. 200 hästar är ganska saftigt för våra Svenska vägar. Autobanh kanske :P

Sen, en anledning till att jag frågar ang. motorer:
När jag skulle lämna in min bil (byta in min bil) till en Volvo återförsäljare påpekade han att vevhuspackningen bak läckte. Konstigt sa jag, andra Volvo återförsäljare har inte sett det felet (3 st). Det kan han inte svara på, varför de missade det, men hans tekniker hittade det felet på min bil och därför skulle jag bara få 30 000 för min bil.
Då tackade jag för mig, åkte hem, lyfte upp min bil hos en vän och vi och kollade på packningarna. SNUSTORRT! (från olja) Så sur jag blev på gubben. Skulle ha ringt och skällt ut honom och hans "tekniker".

Det jag vill komma fram till med denhär historien är, att han sa också att 1.6 och 1.8 motorerna har stora problem med just vevhuspackningarna.
om det är sant, vågar jag inte lita på, men det fick mig en tankeställare om andra motorers problem.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]