Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

232 är "tjuvluftkoden" Och det är på tomgång, så leta mellan spjället och motorn. När spjället är stängt är den totala luftmängden in i motorn så liten att även ett litet läckage gör skillnad. Om den är skakig på tomgång skulle jag gissa på insugspackning.
men om den läker tjuvluft borde tomgången väll vara hög ?
jag är 60 mil ifrån bilen nu i 2 veckor, men jag tycker tjuvluftborde göra hög tomgång?
den ligger ju mellan 600-900 rpm, och kan bluddra en aning i början vid kallstart.
Bränslemängden beror ju på hur mycket luft som passerar massemätaren. Luften som läcker in får inget bränsle så den blir mager då. Om det är insugspackningen som är blåst på en cylinder låter den lite trecylindrig på tomgång.
av Tobbe740
Hej alla! Sitter nu med 2-2-3 problemet. Bilen startar ibland som den var ny och ibland inte alls. Spjällhuset är rensat på hos den lokala meken till mycket låg kostnad. Om jag åker till Volvo, har någon en uppfattning om vilka summor det handlar om att få det fixat? Mvh Tobbe
Ett (av flera) fel som kan ge den felkoden är om de två jordpunkterna på insuget är dåliga. Volvo kan säkert ta ordentligt betalt för att inte hitta det felet :roll: Man kapar några centimeter ledning, gör rent och sätter dit nya kabelskor. Man ska nog också se över tomgångsventilen, och ledningarna dit så de inte är skavda.
NilsO skrev:Ett (av flera) fel som kan ge den felkoden är om de två jordpunkterna på insuget är dåliga. Volvo kan säkert ta ordentligt betalt för att inte hitta det felet :roll: Man kapar några centimeter ledning, gör rent och sätter dit nya kabelskor. Man ska nog också se över tomgångsventilen, och ledningarna dit så de inte är skavda.
Tack för bra svar! Skall kolla upp det.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]