Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Min bil är klart smutsig. På WRG-rutorna (jag hittade symbolen) är det fullt med regnrdroppar (ca 500 på förarsidan fram), bak nästan inga alls (ca 20 på förarsidan bak). Så just nu ser man mycket sämre genom WRG-rutorna. Ska det vara så?
PH
Det rinner väl av när du kör? T.ex när bilen stått parkerad och det har regnat pärlar sig vattnet på WRG-rutorna, en liten del av det rinner av. Bakrutorna är garanterat våta, men där rinner det inte av. Sedan när du kör så rinner allt vatten av från WRG-rutorna.

På vintern när det är kallt märks det stor skillnad eftersom det är väldigt sällan det fryser på WRG-rutorna (pga att vattnet helt enkelt har runnit av). Dom rutorna där det inte ligger WRG på, har jag låtit Ditec lägga på behandling. Funkar lika bra, men måste göras om efter 18 månader.
Tvärtom, på bakrutorna fastnar några droppar som inte rinner av, på framrutorna fastnar många droppar som inte rinner av. Det är alltså mycket svårare att se ut genom framrutorna än bakrutorna. Detta har jag inte upplevt i tidigare bilar.

Kan det verkligen bero på att bilen är smutsig? Den är aldrig automattvättad så det kan inte bero på att avfettning har förstört WRG:n iaf...

Vad är det som är bra med WRG annars?
PH
Användarvisningsbild
av Bothner
Jag har hunnit med 139000km och avfettat bilen ett antal gånger med riktig kallavfettning. Det är ingen skillnad på sidorutornas funktion efter 19 månader. Men det klart, står bilen stilla och du har tvättat den så blir det mer vattendroppar kvar på wrg rutan jämfört med de vanliga, tills du börjar köra. Redan i 50 km/h börjar det blåsa bort droppar. Däremot bildas det efter torkarbladens saltlake, som rinner i överkanten på förardörren, en olustig hinna som inte går bort utan avfettning eller konc spolarvätska.
Bothner skrev:Däremot bildas det efter torkarbladens saltlake, som rinner i överkanten på förardörren, en olustig hinna som inte går bort utan avfettning eller konc spolarvätska.
Jag använder en microfiberduk från Meguiars + deras fönsterputs. Det gäller att 'gnugga' lite på dom fläckarna bara. På S80in har jag inte märkt av några fläckar alls faktiskt. Men på C70in där det inte är några lister runt dörren rinner det ner på rutan. Så där får man putsa ibland.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]