Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
I våras bytte jag drivaxeldamaskerna på vänstra drivaxeln och då såg allt tätt ut. Men sen under hösten märkte jag att det började läcka olja från packboxen på utgående drivaxel höger sida. Jag gillar ju inte när bilen blir oljig undertill så jag avfettade och spolade med högtryck tre gånger fram tills i veckan då jag bestämde mig för att byta packboxen.

Drivaxeln var fastrostad i navet (eller fastlimmad) och delarna satt verkligen ihop bra. Fick bort det med en stor avdragare och ett otroligt moment. Samma med bromsskivan som jag fick misshandla ordentligt trots att jag slog på det magiska stället (mot navkanten). Detta var bara lite mekarkuriosa:-)

När jag tog ur drivaxeln märkte jag att oljan i växellådan var vitaktig. Jag hoppas nu att det bara berodde på att jag var så klantig att jag spolade med högtryck tidigare och inte något annat möjligt läckage. Det är en manuell låda så det är ingen kylare vad jag vet. Någon kommentar till detta?

Min tanke är att efter ihopmonteringen tömma ur växellådsoljan och fylla på. Sedan köra någon mil. Därefter tömma igen och fylla på.

Undrar lite nyfiket om man brukar byta det här "mellan-anhåll lagret" som håller uppe höger drivaxel på sin väg mot navet? Hur går man tillväga? Drivaxeln verkar ju vara helgjuten. Pressar man ut/in lagret till/från yttre änden? Jag kunde inte känna något axiellt glapp på mitt lager men däremot kunde man känna ett litet spel om man lade handen på det och vickade lite.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har aldrig varit med om det, men det är nog möjligt att blåsa in vatten genom en packbox med högtrycken om man sprutar rakt på. Kan ju vara bra att tänka på...

Skulle tro att det räcker med ett oljebyte, du kan ju titta i nivåpluggen efter ett tag. Låt det rinna ut ordentligt bara.

Jag har inte bytt lagret nån gång, tror inte det är vanligt. Glappet du har låter normalt, inget oljud om du snurrar på det? Man får väl ta isär inre knuten och pressa det åt det hållet isf.
av *pettson*
kebne skrev:Näe, lagret löper tyst och jämnt.
Byte av lagret går till så att man delar inre knuten och tar bort den delen ifrån drivaxeln. När man tar bort lagret så kan man spräcka inre lagerbanan om man vill. Annars knackar man bara bort det. När man återmonterar ett nytt så hettar man upp det nya lagret till 60-70 grader och kyler samtidigt drivaxeln i frysen. Det handlar inte om att krympa på nånting i egentlig mening, utan det är bara för att förenkla så man slipper knacka ned lagret på plats med risk för skador på lagret. Man släpper ned lagret då dom är svällda resp, krympta och använder ett rör o pressar ned det sista om så krävs.
av *pettson*
kebne skrev:Vill inte vara petig men Ni menar väl båda den yttre drivknuten? Den som är närmast lagret.
Nej det är lugnt.. yttre drivknuten är inte närmast. Yttre drivknuten sitter ute vid hjulet, den gör att du kan svänga. Inre sitter vid lagret.. :-)-)
av kebne
Tömde växellådan på olja idag och blev mäkta förvånad. Det som rann ut var brunt-svart utan antydan till vitt. Troligen var det begränsat vattenintrång precis bakom packboxen. Självklart känns det bra att oljan varit okej ändå. Fastän oljan bara varit i lådan under ett år så var den alltså åt svarta hållet. Det förvånade mig också. Kanske avlagringar som släppt. Nu blir det iallafall ny olja igen.

Ska jag summera den här lilla operationen så var det absolut jobbigaste att få tillbaka drivknuten (den inre) på drivaxeln efter att jag bytt damasker. De sista 6-7 mm tog en och en halv timma med en plastklubba som blev rejält misshandlad. Man blir ju lite orolig över hur drivknuten mår av en sådan behandling även om jag såg till att den var infettad innan jag hamrade på. Nästa gång ska jag nog ta och märka upp hur drivknuten sitter i förhållande till drivaxeln så att den får möta samma kuggar igen. Kanske förenklar något.

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]