Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hallådär.

På väg upp till Stockholm i torsdags var vi fyra bilar som var inblandade i en mindre olycka på E4:an utanför Södertälje mitt i all rusningstrafik. Någon snubbe (bil 1) längre fram gjorde en kraftig inbromsning , varpå bilen efter honom (bil 2) också bromsade kraftigt. Han körde inte in i bil 1 som först bromsade, men blev själv påkörd av påföljande bil (bil 3). Jag (bil 4) försökte väja undan men hann inte och vänstersidan på S80:n fick sig en rejäl kyss - eftersom jag väjde åt sidan missade dock bilen bakom mig (bil 5) min bil och körde också in i bil 3 - alltså samma bil som jag körde in i.

Nu till det krångliga. Det fylldes i all sin hast i lite papper till höger och vänster. Jag och snubben i bil 5 hade lite bråttom eftersom vi tydligen skulle med samma finlandsfärja, och korkad och alldeles för godtrogen som jag är, litade jag på att föraren som satt i bil 3 (som jag körde på) skulle höra av sig till mig, så han tog mina uppgifter men jag tog inte hans. Varken reg-nr eller tfn. Den andra bilden som körde in i honom, bil 5, som också skulle med finlandsfärjan, tog hans uppgifter, så jag tänkte att jag kan ta uppgifterna av honom på färjan. Detta hände ju inte.

Så. Nu sitter jag med en smälld bil och börjar efter en vecka bli allt mer skeptisk till att den andra snubben kommer höra av sig till mig. Det som först slår mig är att han och föraren i bil 5, som också körde in i honom, kommit överrens om att skita i mig som tredjepart eftersom det säkert finns sätt som skulle kunna göra livet lättare för de båda.

Min fråga är då, om jag utgår från att han skiter i att kontakta mig, hur jag ska tackla detta med service, försäkringsbolag och dyl? Bilen fick sig ändå en ganska ordentlig kyss - motorhuv, ev plåten på sidan framför vänsterdörr och kofångare lär behöva bytas ut så servicekostnad lär överstiga självrisken - annars hade jag inte brytt mig så mycket. Kan den andra bilförarens agerande anses vara smitning från olycka, eller är det jag som åker dit på att jag inte tog hans uppgifter på plats...?

Ska jag ta smällen, ta bilen till service med svansen mellan benen, betala reparationen och istället glädjas åt att min premie inte höjs istället?
Om du inte hittar någon motpart kommer din bil att repareras av vagnskadan = dyr självrisk och förlorad bonus.

En så står olycka på E4an brukar innebära att polisen kopplas in. Det hände aldrig för er? Annars brukar de ha koll på vilka bilar som var inblandade.
Det borde vara du som är vållande eftersom du körde på honom bakifrån och får därför stå för dina skador själv men borde även till viss del stå för de skador som bil 3 fick vid din påkörning.¨
Dessa skador får nu sannolikt bil 5 betala då de inte kan skiljas från de skador du i bil 4 orsakade.
Därför kan jag inte se att någon annan inblandad än du själv skulle betala dina skador.
Olyckan är ett ganska tydligt exempel på dåligt avstånd och kör man på någon bakifrån är man dömd på förhand.
andreas_lofgren skrev:Om du inte hittar någon motpart kommer din bil att repareras av vagnskadan = dyr självrisk och förlorad bonus.

En så står olycka på E4an brukar innebära att polisen kopplas in. Det hände aldrig för er? Annars brukar de ha koll på vilka bilar som var inblandade.
Är bilen tillräckligt ny för att ha vagnskadegaranti så slipper han ju förlorad bonus per automatik.

Sen beror det väl lite på hur bonusen fungerar på hans bolag, men efter en viss dikeskörning förra veckan så fick jag höra att min bonus inte påverkas om jag bara nyttjar vagnskadedelen av försäkringen. Eftersom det inte fanns någon annan inblandad och en traktorförare fick 200spänn för att dra upp bilen så behövdes varken trafik eller delkasko användas och bonusen stannade som tidigare.
Om detta är olika från bolag till bolag vet jag inte, men för mig skulle det vara så.
Med tanke på att den andre bilen inte verkar ha något intresse av att kontakta honom så lär han ju inte behöva betala mer än skadorna på sin egen bil i alla fall.

Men har du kontaktat ditt försäkringsbolag? Det kan ju hända att dom hört av den här killens försäkringsbolag.
Låter ju på din förklaring som det kostar mer än en självrisk på 3-6tkr att fixa.
Att du skulle slippa undan ansvar för att bilen framför dig bromsat på motorväg tycker jag låter otroligt. En kollega krockade då bilen framför honom tvärbromsade när det blåste ut kläder framför henne på vägen. Kollegan fick stå hela skulden samt fick böter av polisen och varning från länsstyrelsen för att inte ha hållit tillräckligt avstånd.
Nu verkar ju som "tur är" inte polisen vara inkopplade i er olycka

/Anders
Det kan bli dyrt att köra på bakifrån. :wink:

Kontakta försäkringsbolaget. Det är deras arbeta att reda ut vad som hänt och vållandefrågan.
Polisen utreder om någon gjort sig skyldig till trafikbrott.
Jag ringde till försäkringsbolaget och kollade läget efter att jag kollat här. Jag anmälde händelsen till Volvia och de avvaktade i en eller två månader (minns inte riktigt hur länge) på att få in en anmälan från en annan försäkringstagare (snubben jag körde på hade ju alla mina uppgifter). Ingen anmälan kom dock in så jag fick betala min egen självrisk och så var saken ur världen.
Laszlo skrev:Jag ringde till försäkringsbolaget och kollade läget efter att jag kollat här. Jag anmälde händelsen till Volvia och de avvaktade i en eller två månader (minns inte riktigt hur länge) på att få in en anmälan från en annan försäkringstagare (snubben jag körde på hade ju alla mina uppgifter). Ingen anmälan kom dock in så jag fick betala min egen självrisk och så var saken ur världen.
Var glad för det, för om den bilen som du körde in i hade hört av sig hade du förlorat bonus. För om du kör in i en annan bil så är du "torsk". Räkningen skickas alltid bakåt. Fråga mig jag har lärt mig det den "hårda vägen".
Bra tråd, den visar hur viktigt det är att fylla i alla papper på plats (den visar även hur viktigt det är att hålla avstånden)
Man kan omöjligt ha så brotom att man inte hinner fylla i skade anmälan. det är BARA framsidan som ska fyllas i tilsammans, vid skade platsen. I snabba drag är det personuppgifter, registreringsnumer & vilket försäkringsbolag man har, sen en enkel skiss över olycksplatsen.
Detta är det enda man behöver göra, kan ta max 5 min. Strunta helt i vems fel det var o andra onödiga saker. man delar på papprena så man får varsin kopia på det man fylt i.
När man sen är hemma kan man fylla i baksidan, den tar längre tid, där ska man svara på hur bred vägen var, om det fans belysning. Samt beskriva vad som hänt, deta gör man altså i lugn o ro mena utan att motparten är med, då man kan ha olika uppfatning om vad som hänt.

Sen så är det väll så att den som kör in i någon bakifrån alltid blir volande, oavsett vad som hänt, då man då alltid har hålit för kort avstånd.
Vid en seriekrock skriver man en skadeanmälan med den man kört in i & en annan med den man blivit påkörd av.
Måste till lägga en sak. När ni fyller i personuppgifter, så dubbelkolla på motpartens körkort att namn & person nummer stämer + att det är motparten ni ser på bilden på körkortet !

en annan sak man kan göra, som man faktiskt inte kan begära men kan vara bra, är att SMS:a regnumret på motpartens bil till transportstyrelsens ägar tjänst, för att se om det är rätt bil skyltarna sitter på, rätt ägare på fordonet & om bilen är påställd, vilket kan vara viktigt.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... -fordonet/
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]