Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Att gå på en blåsning på en begagnad svensk taxi kräver ett stort mått av klantighet just för att det är så enkelt att kolla upp. Du kan enkelt maila bilprovningen och få samtliga besiktningsprotokoll där mätarställningen framgår. Om du inte gör det när du köper en svart eller mörkblå V70/E-klass CDI/9-5 Diesel - ja då är man klantig på ren svenska!
Kul jämförelse....

När man ska köpa en bil för några tusingar så ska man kolla bilen, verkstaden, bilregsitret, besiktningar osv så man inte blir lurad.

När banken investerar 400.000.000.000 Skr så kollar man inte upp ett skit vem man skickar över pengarn till ?:-/

Hur klantiga är då inte ekonomerna på våra banker..... om någon bank hade gjort en enkel koll av Madoffs upplägg så hade man ju dirket sett vilket skoj det var.

Från Di: På torsdagen åtalades Madoff för omfattande värdepappersbrott efter att en fullständigt enorm härva har avslöjats av åklagarna. 70-åringen misstänks för att ha försnillat gigantiska summor av sina kunder i flera års tid.
Såg tidigare idag ett reportage på en amerikansk nyhetskanal där man intervjuade ett par av de förmögna privat personer som blivit blåsa av Bernie Madoff´s synnerligen smarta "pyramid" lockelse. Folk stog bokstavligt talat på kö för att ge honom (Madoff) högar med stålar....men långt ifrån alla fick. Han hade en lista som var få förunnat att få vara med på. Detta fungerade ypperligt under högkonjunkturen då investerarna gladeligen såg en avkastning på 10+% på insatta pengar.
Men, då USA sprang in i en vägg av lågkonjunktur så ville vissa av investerarna ha tillbaks sitt kapital...... & så föll korthuset.
En av investerarna berättade...han hade erbjudit Bernie 1 miljon dollar.... Bernie sade; Nä, vi prövar med 200k dollar & ser hur det går.
Detta befäste investerarens förtroende för Bernie som visade prov på ansvarsfullhet...... naturligtvis fick investeraren bra avkastning & blev så till sig att han valde att sätta in mer än 1 miljon dollar.....något han ångrar bittert idag.

Angående skruvade diesel bilar (nästan enbart det som gäller om vi pratar nyare Volvo bilar) så är huvudsyftet för egen företagaren med att regelbundet backa bilen innan 20k mil just att garantierna fortfarande skall gälla....inte nödvändigtvis i syfte att blåsa den som köper bilen då det är dags att byta in den.

Handen på hjärtat.... svensson fungerar så att det inte alls är uteslutet att köpa en 2år gammal företagsbil (diesel) som gått ca 20k mil....... & som inte är backad....MEN, han vill inte att grannarna skall veta att han köpt bilen 100k billigare än vad motsvarande lågmilare kostar & att bilen i själva verket gått runt 20k mil på 2 år ....så, vad gör han då? Jo, efter köpet så kör han raka vägen till en av de firmor som erbjuder att backa bilen för honom för några tusenlappar...... det är mycket trevligare då grannen kommer & tittar & frågar om nyinköpet att då kunna säga; Äh, inte farligt....bara 3.500 mil :lol: :lol: :lol:

Hyckleri ? Jovisst, men ack så svenskt :wink:
Användarvisningsbild
av KentJ
Hans995 skrev:Skicka länken till bilen. Så får vi se vad vi kan få fram. (regnr, telnr)
Jag har redan lyft besiktningsprotokollen å de visar tydligt som jag skrev i första inlägget att den har skruvats tillbaka minst 16000-mil det senaste kalenderåret.
Användarvisningsbild
av KentJ
anp skrev:
KentJ skrev:
Brainy skrev:KentJ: Har du fått någon respons från blocket?
Nix å annonsen ligger kvar.. Vääldigt ansvarstagande från Blockets sida. :???:
blocket skiter väl i vilket så länge de får in sina annonspengar.

Jag tycker de blocket är oseriöst i många ärenden, och sist jag drabbades av deras rullande regelverk tog de bort en annons som ej godkänts-redigerats/godkänts och publicerats i några veckor, för att sedan plötsligt ej vara godkänd... ??:-/
Här har vi Blockets svar:
För mer omedelbara åtgärder behöver vi diarienr från en polisanmälan som du gjort
med anledning av det inträffade. Vi har inte möjlighet att från ett enskilt klagomål agera mer kraftfullt än vi meddelat dig tidigare.
Detta då vi tyvärr råkat ut för att annonsörer anonymt okynnesanmäls av konkurrenter.
Slutsats: Det är helt riskfritt att annonsera ut fifflade bilar på blocket. :-O)
Jag förmodar att du inte varit anonym i kontakten med Blocket. Då blir deras svar ett bland de mest korkade som jag läst.

Har du däremot varit anonym så förstår jag deras inställning.
Användarvisningsbild
av KentJ
camaro69 skrev:Jag förmodar att du inte varit anonym i kontakten med Blocket. Då blir deras svar ett bland de mest korkade som jag läst.

Har du däremot varit anonym så förstår jag deras inställning.
Har inte mörkat min identitet mot Blocket (vi har ju bevisligen fört en dialog). Svaret känns lite som att de gör det lätt för sig, att kräva ett diarienummer från en polisanmälan för att dra tillbaka en annons är ett enkelt sätt att filtrera.
Blocket är ju bara en tjänst för annonsering och kan ju inte ta ansvar för allt som annonseras, så jag tycker dom gör helt rätt, dom kan inte agera polis och utreda alla enskilda anmälningar som kommer in hur som helst, det skulle kräva mycket resurser. Om det däremot görs en Polisanmälan och en kopia/diarenummer på den anmälan skickas in till blocket blir det en annan sak, för då har ju något gjorts så att Blocket kan anta att det är riktigt. Men att en person skickar in en anmälan är ju värre att ta på allvar för Blocket, det kan ju vara en okynnesanmälan. Så även om vi kanske tycker det är självklart kan dom inte agera hur som helst, allrahelst då mätarfiffel egentligen inte bryter mot någon lag, ett brott har ju eventuellt inte begåtts förrän bilen sålts och den nya ägaren inte blitt informerad om att mätaren är skruvad, och då är det ju den nye ägaren som får föra den anmälan.
av anp
KentJ skrev:Nix å annonsen ligger kvar.. Vääldigt ansvarstagande från Blockets sida. :???:
blocket skiter väl i vilket så länge de får in sina annonspengar.

Jag tycker de blocket är oseriöst i många ärenden, och sist jag drabbades av deras rullande regelverk tog de bort en annons som ej godkänts-redigerats/godkänts och publicerats i några veckor, för att sedan plötsligt ej vara godkänd... ??:-/[/quote]

Här har vi Blockets svar:
För mer omedelbara åtgärder behöver vi diarienr från en polisanmälan som du gjort
med anledning av det inträffade. Vi har inte möjlighet att från ett enskilt klagomål agera mer kraftfullt än vi meddelat dig tidigare.
Detta då vi tyvärr råkat ut för att annonsörer anonymt okynnesanmäls av konkurrenter.
KentJ skrev:Slutsats: Det är helt riskfritt att annonsera ut fifflade bilar på blocket. :-O)
Såvida du inte annonserar ut 2 bilar i en annons, då får du regelpolisen på dig.
Okynnesanmäls... :roll:

Undra hur många som ägnar sin fritid till att leta upp lånade bilder mm på blocket och okynnesanmäla dessa till rullande regelredaktionen hos blocket?

blocket är en skitdyr annonsplats, som jag endast utnyttjar då 11 av 10 tillfrågade endast vet om blocket som annonstplats.

Och det här svaret visar väl på, även om jag delvis håller med Amarace, att blocket bara vill åt annonspengarna utan att ta ansvar för annonsinnehållet. Se bara på betalningsförfarandet, betala först och se sedan om annonsen godkänns. Vid ej godkänd annons betalas inga pengar tillbaks.

Språkmässigt tillåter de ju också vilka påhopp/uttryck som helst, vilket jag finner både märkligt och störande.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?