Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Att första årsmodellerna har problem det är ju sant men dessa problem går ju att lösa. Alla har ju haft garanti och jag skulle gissa att första årsmodellen av V50 är ganska felfri vid det här laget.

En sen årsmodell av en tidigare generation värderas nästan alltid lägre än en gammal av senaste generation.
av mojja
En v50 alla dagar i veckan visst kan kvaltiten på v50 o s40n vara bristfällig men kvaliteten på v40 är ju under all kritik.

//mojja
Användarvisningsbild
av Tomas88
På vilket sätt är kvalitén så dålig på V40?
Har en S40 (borde ju vara samma kvalité som V40) och inte märkt av det du säger.
Om man jämför med övriga Volvos så kanske de är lite mer rostkänsliga men annars...?
av mojja
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... tt+men+fel
inte mycket posetivt

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... mellanvikt återigen inte så mycket rolig läsning för volvo v40s del

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=419 lite mer rolig läsning om v40

Googla lite själv och du kommer att se att dom flesta beg testerna av v40 och gammla s40n inte är allt för posetiva Men skall man absolut ha en v40 så satsa på dom sista årsmoddelerna.

M.v.h mojja
av christer.d
Tomas88 skrev:På vilket sätt är kvalitén så dålig på V40?
Har en S40 (borde ju vara samma kvalité som V40) och inte märkt av det du säger.
Om man jämför med övriga Volvos så kanske de är lite mer rostkänsliga men annars...?
det är thomas såna som inte var nöjd med sin då ger dom dåligt rykte åt alla s/v40
för det är en bra bil inget att klaga på den är inte sämre än en v50
mvh christer
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja ska man gå efter allt sånt man läser så är ju ingen ny Volvo nåt att ha idag.
Det klagas ju lite mer på fas ett och just GDI motorn som många haft problem med.
Jag tycker i alla fall att S/V 40 är en prisvärd modell. Jämför motsvarande årsmodell tex V70 eller S80.
av mojja
christer.d skrev:
det är thomas såna som inte var nöjd med sin då ger dom dåligt rykte åt alla s/v40
för det är en bra bil inget att klaga på den är inte sämre än en v50
mvh christer

Säger inte att alla är dåliga men den allmänna uppfattningen och även min egen efter att ha ägt både v40 och gammla s40n är att kvaliteten på dom byggena är under kritik.

Man ska inte vara blind bara för att man äger en modell då man kan anses vara ganska partisk. Är inte vidare nöjd med min v50 my08a heller och skulle alla dagar i veckan hellre sitta i en mb,bmw eller audi men volvon kostar betydligt mindre med den utrustning och motor jag har som krav så slantarna räckte helt enkelt inte till för tyskarna då begagnat inte är av intresse.

M.v. mojja
av mojja
Tomas88 skrev:Ja ska man gå efter allt sånt man läser så är ju ingen ny Volvo nåt att ha idag.
Det klagas ju lite mer på fas ett och just GDI motorn som många haft problem med.
Jag tycker i alla fall att S/V 40 är en prisvärd modell. Jämför motsvarande årsmodell tex V70 eller S80.
Det är absolut en prisvärd modell men frågan som ställdes var ju v50 eller v40 och har man råd tycker jag att en v50 både ur ekonomiskt,tygghets och estitskt synsätt är ett mycket bättre köp baserat på mina egna erfarenheter med dessa bilar.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Ägde en v40T4 -98 i cirka 1.5 år innan jag bytte till min v50T5 -05 för cirka ett år sen. Jag var nöjd med v40-n förutom mot slutet då rosten började krypa fram, jag var glad att det satt plast liset runt hjulhusen som dolde det fint. Men jag visste inom mig att snart kryper kexchokladen fram :shock: . Sålde av den och det känns som att i V50 är det en högre "bygg" kvalitet och allt känns mkt fräschare. Precis som det ska kännas då man byter upp sig en modell + 7år nyare oxå då :D

Nu i finanskrisens era så är ju valet lätt, en v50T5 / D5 som har gått ner sig bra i värde + prutmån.. Hehe.. Sen e det lite dåligt isolerat mot vägljud i dom tidiga s40n / v50 (min inkluderad) och stereon e inget vidare (grundstereon, iaf enligt mig).
Användarvisningsbild
av henka35
Jag köpte en ny V40 2003 och hade den i 54 veckor. Seda nvar jag less, efter någon månad fick jag börja skruva fast dörrsidorna ?:-/ Nå väl, den är ju ok men nog är V50 bättre på allt.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]