Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#242758
Hejsan.
Nu har jag problem med bilen igen, känns som det aldrig är felfritt.
Här om veckan gjorde jag det sista gammla felet vilket var termostaten.
Bilen gick skit bra, höll tempen och sänkte bensin förbrukningen med 04 - 05lm.
Nu började bromsarna krångla, skrapar när man bromsar och skivorna fram är slut, visst är det bara klossarna
fram som används när man bromsar? måste juh byta skivorna också, är det svårt?

Sen ett annat problem, nu har bilen rykt som tusan vid tomgång och när man backar märks det en hel del.
Idag provkörde jag bilen och då var bensin förbrukningen uppe i över 25l 100km och när jag startar ligger tomgången på 1200-1400 varv, normalt har den legat på max 800 varv.
Vad kan detta bero på?

Önskar att man hade haft råd att köpa en ny bil, men jag har inte ens betalat klart denna.
Sen en fråga om bromsskivor och klossar ifrån biltema, är det nåt att ha?
Mvh Ampe


En till sak, var nere och kollade oljan nu på bilen, stickan är helt torr, men när jag startade bilen var den full, kollade i hålet och såg då att det var bra med olja, sen tyckte jag att Oljan luktade lite bensin, betyder inte det att bilen är på G att skära?
#242786
ampe79 skrev:Hejsan.
Nu har jag problem med bilen igen, känns som det aldrig är felfritt.
Här om veckan gjorde jag det sista gammla felet vilket var termostaten.
Bilen gick skit bra, höll tempen och sänkte bensin förbrukningen med 04 - 05lm.
Nu började bromsarna krångla, skrapar när man bromsar och skivorna fram är slut, visst är det bara klossarna
fram som används när man bromsar? måste juh byta skivorna också, är det svårt?

Sen ett annat problem, nu har bilen rykt som tusan vid tomgång och när man backar märks det en hel del.
Idag provkörde jag bilen och då var bensin förbrukningen uppe i över 25l 100km och när jag startar ligger tomgången på 1200-1400 varv, normalt har den legat på max 800 varv.
Vad kan detta bero på?

Önskar att man hade haft råd att köpa en ny bil, men jag har inte ens betalat klart denna.
Sen en fråga om bromsskivor och klossar ifrån biltema, är det nåt att ha?
Mvh Ampe


En till sak, var nere och kollade oljan nu på bilen, stickan är helt torr, men när jag startade bilen var den full, kollade i hålet och såg då att det var bra med olja, sen tyckte jag att Oljan luktade lite bensin, betyder inte det att bilen är på G att skära?

Såg du olje nivån i hålet ? då är det mycket olja i den... men är stickan tom så är tråget tomt...
#242848
ampe79 skrev:

En till sak, var nere och kollade oljan nu på bilen, stickan är helt torr, men när jag startade bilen var den full, kollade i hålet och såg då att det var bra med olja, sen tyckte jag att Oljan luktade lite bensin, betyder inte det att bilen är på G att skära?
Oljenivån skall kontrolleras när motorn är varm men har stått avstängd några min så att oljan hinner rinna ner.
Dra upp stickan, torka av den, stick ner igen, lyft upp och kolla så att nivån är mellan markeringarna.

Hur länge sedan bytte du olja. Kanske dags för ett byte av olja och oljefilter.
#242850
ampe79 skrev: Nu började bromsarna krångla, skrapar när man bromsar och skivorna fram är slut, visst är det bara klossarna
fram som används när man bromsar? måste juh byta skivorna också, är det svårt?
Jo de bakre bromsarna används också. :) Däremot så fördelas bromskraften mer till de främre hjulen.

Det svåraste med att byta bromsskivor är att få loss dem. Om de suttit länge brukar de rosta fast och sitta fast så in i hel#ete.
Annars är det bara all lossa bromsoket (tot 4 skruvar) sen ev en skruv som håller skivan sen dra rakt ut. Men som sagt den brukar sitta.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]