Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
WRG Främre rutor med vattenavvisande glas - så stor det i utrustningslistan för Summum. Men jag kan överhuvudtaget inte märka någon skillnad mot andra rutor på bilen, ska det vara så? Jag trodde ju att dessa rutor skulle innebära någon fördel. Hur upplever ni som har WRG detta?

Per Hall
Regn och väta rinner av mycket lättare på WRG-beandlade rutor.
Den skillnaden har jag märkt, speciellt när man åker tycker jag vätan far bort riktigt bra.
Har för mig att jag läst i instruktionsboken att det finns medel hos Volvo att behandla rutorna med när effekten avtar (efter ca 3 år tror jag det stod).
Som tillägg till WRG kan jag berätta att i bruksanvisningen står att man absolut inte får ha avfettningsmedel på dessa rutor då WRG-behandlingen kan förstöras.

Kan vara bra att veta för er som kör bilen i automattvätt..
Jo, jag tycker allt att WRG märks på ett positivt sätt. Har heller inte sett någon avmattning trots mängder av automattvättar.
perhall skrev:WRG Främre rutor med vattenavvisande glas - så stor det i utrustningslistan för Summum. Men jag kan överhuvudtaget inte märka någon skillnad mot andra rutor på bilen, ska det vara så? Jag trodde ju att dessa rutor skulle innebära någon fördel. Hur upplever ni som har WRG detta?

Per Hall
För att effekten ska funka brukar det krävas att rutorna är rena.

Skit, saltslask, asfalt och annan ävja på rutorna gör att det inte funkar.

PS, Som fatttig student hade man inte råd med WRG, ett riktigt bra vax på rutorna gör ett otroligt bra jobb men håller bara ett halvår DS
Min bil är klart smutsig. På WRG-rutorna (jag hittade symbolen) är det fullt med regnrdroppar (ca 500 på förarsidan fram), bak nästan inga alls (ca 20 på förarsidan bak). Så just nu ser man mycket sämre genom WRG-rutorna. Ska det vara så?
PH
perhall skrev:Min bil är klart smutsig. På WRG-rutorna (jag hittade symbolen) är det fullt med regnrdroppar (ca 500 på förarsidan fram), bak nästan inga alls (ca 20 på förarsidan bak). Så just nu ser man mycket sämre genom WRG-rutorna. Ska det vara så?
PH
Det rinner väl av när du kör? T.ex när bilen stått parkerad och det har regnat pärlar sig vattnet på WRG-rutorna, en liten del av det rinner av. Bakrutorna är garanterat våta, men där rinner det inte av. Sedan när du kör så rinner allt vatten av från WRG-rutorna.

På vintern när det är kallt märks det stor skillnad eftersom det är väldigt sällan det fryser på WRG-rutorna (pga att vattnet helt enkelt har runnit av). Dom rutorna där det inte ligger WRG på, har jag låtit Ditec lägga på behandling. Funkar lika bra, men måste göras om efter 18 månader.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]