Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70xc
Hej!
Får felkoderna: ABS-314 Right Rear wheel sensor signal, fault in circuit och ABS-324 Right Rear wheel sensor signal, extrapolation.
Det första vet jag vad det är, men vad kan det andra bero på?
av Maestro
Hur gick det?

Jag har precis samma felkoder och håller på att läsa in mig på ämnet här på forumet. :lol:
av Gasten
Det kan vara fel på bakre högra sensorn, tandhjulet eller kablaget till den. Jag fick dock denna felkod på grund av dålig/dåliga lödningar i ABS-styrboxen. Har ingen statistik på det men enligt andra trådar på andra forum sätter boxar med TRACS ofta just felkod för höger givare bak då styrboxen håller på att ge upp. Går att löda om själv. Finns instruktioner på webben. Har kört ett år snart med min omlödda box. Men börja med att felsöka givaren. Har inte värdena i huvudet men givaren ska ha en viss resistans. Vidare går det att sätta multimetern på AC och mäta spänningen från givarn då man snurrar på hjulet. Ett tips är ju att det ska vara samma värde som från den andra sidan (som ni inte får någon felkod från). Andra på forumet kan nog fylla på med vilka stift i ABS styrboxkontakten ni ska mäta över samt vilka värden som är riktiga.
Användarvisningsbild
av Sparkz
314 säger ju fel i krets, alltså att motståndet inte stämmer. Runt 1 kOhm ska det vara.
Extrapolation... antar att det har något med att signalen är oregelbunden. Rostigt tandhjul, för stort avstånd till givaren osv...
Här är en bild på kontaktstycket och min lilla fusklapp:
Bild
Bild
av *pettson*
ssstbb skrev:Var hittar jag boxen och kontaktstycket?
Tobias
på...? Årsmodell? Eftersom det skiljer mellan vissa årsmodeller..
Användarvisningsbild
av ssstbb
Ahaa!
Just nu pratar jag om V70 -97
Haynes säger att man måste ha loss hela modulatorn...

T
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du hittar den nedanför huvudcylindern. Tryck in en liten spärr och fäll upp kåpan över kontaktstycket så släpper den. Var försiktig ich vicka på den, den spricker om man bara bryter upp den.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]