Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jon-Evert
Har försökt vara duktig och sökt i gamla trådar efter lösning på mitt problem men inte lyckats särskilt väl varför jag nu föder fram en ny tråd.

Jag hoppas det är okay.

Vänster framdörr, dvs förardörrens elhiss jäklas med mig. När jag vill ha ner rutan måste jag trycka på knappen fyra, fem gånger innan rutan behagar glida ner hela vägen. Varje knapptryckning gör annars att rutan bara går ner en liten bit i början samtidigt som det inte låter helt ok....

Att få upp rutan är däremot (ännu) inget problem.

Mina studier av tidigare trådar gör gällande att problemet inte är helt ovanligt. Någon rapporterar om att fönstermekanismen blivit böjd, en andra skribent skriver att "clipsen" eller något liknande blivit slitna, eller gått sönder. En tredje plockade helt enkelt fram silikonsprayen och lät den tala....

Vad göra? vad gäller? och inte minst.... hur får man bort dörrklädsen utan att använda kobenet?
av CoqRouge
Dörrpanelen sitter fast med ett antal plastklipp där man trycker in i mitten så att de lossnar. Därefter ska ramen runt handtaget för att öppna dörren bort, sitter också en skruv i handtaget du drar in dörren med.

Ta det varsamt med all elektronik, finns sladdar till speglar, lås + rutan i dörren.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är helt enkelt bara att böraja felsöka.
Har haft samma fenomen sen jag fick bilen.
Då byttes DDM men det hjälpte så klart inte.
Rutan sitter snett helt enkelt
av Sasha
Har samma problem på min s80 99, det känns att bara en sida av fönster åker ner det andra måste trycka för hand. Vet inte om det finns två motore som drar ner fönster eller nåt liknande. Märkte också att till exempel när blir varmt och toort flera dagar i rad så funkar fönsterhiss utan problem.
av carpe_nemo
Jon-Evert skrev:Har försökt vara duktig och sökt i gamla trådar efter lösning på mitt problem men inte lyckats särskilt väl varför jag nu föder fram en ny tråd.

Jag hoppas det är okay.

Vänster framdörr, dvs förardörrens elhiss jäklas med mig. När jag vill ha ner rutan måste jag trycka på knappen fyra, fem gånger innan rutan behagar glida ner hela vägen. Varje knapptryckning gör annars att rutan bara går ner en liten bit i början samtidigt som det inte låter helt ok....

Att få upp rutan är däremot (ännu) inget problem.

Mina studier av tidigare trådar gör gällande att problemet inte är helt ovanligt. Någon rapporterar om att fönstermekanismen blivit böjd, en andra skribent skriver att "clipsen" eller något liknande blivit slitna, eller gått sönder. En tredje plockade helt enkelt fram silikonsprayen och lät den tala....

Vad göra? vad gäller? och inte minst.... hur får man bort dörrklädsen utan att använda kobenet?

kände för att lyfta tråden lite och fråga hur det har gått för dig, fick du reda på felet som orsakade dina problem?
Och om, vad gjorde du för att åtgärda d?

//N
av Jon-Evert
Jag har tyvärr kvar felet fortfarande, men det beror kanske på min egen slöhet.....

Jag plockade bort dörrpanelen, testade fönsterhissen och då fungerade den givetvis utan anmärkning.

När dörrpanelen var borta såg jag att det satt någon typ av filt limmad(?) över hålen där man kunde komma åt fönsterhissens armar mm varför jag helt enkelt gav f-n i att riva bort den då fönsterhissen fungerade.

Jag skruvade dit panelen igen men givetvis ballade hissen ur på nytt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Får inflika med ett litet problem här. V70N -01.
Passagerarrutan. Få ner rutan är inga problem, men när jag ska få upp den går det väldigt långsamt, plus att det hackar hela tiden. Verkar inte helt bra. Motorn? Annan idé?

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]