Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
nickeee3xc skrev:Bilen hade små 18'' och 255 vinterdäck. Ljudskillnaden är nog ganska så stor då man jämför dem. Att säga att Q7 är otroligt hård va kanske lite överdrivet men den kändes inte lika premium på nå sätt. Tar stötarna mycket sämre och man känner dem tydligare in. Stolarna var normalstolar klädda i läder. De var klart bättre än volvos läderstolar. (Xc70 -08). Audins Alcantara/läder sportsäten är nog snäppet bättre än normalstolen
Ja Q7:an jag kört var ju utrustade för att dra till sig lite blickar därav 19 eller om det var 20 tummarna men det var helt ok komfort även med dessa. Antog dock att bullret var lägre med 18 tummare men du har nog rätt i att det inte är på samma låga nivå som V70II som är relativt tyst.

Vad gäller sportstolarna i Audi (och BMW för den delen) är det svårt att säga att de generellt är bättre än andra stolar. Sportstolarna passar långt ifrån alla men gillar man sportstolar är AUDI/BMW bra på dessa. Vad gäller Audi tycker jag att sportstolen är bättre än normalstolen. Med BMW är det nog så att jag föredrar komfortstolen som är mycket bra.

Volvos stol gillar jag inte alls. Platt och helt utan stöd, taskig (plastig) läderkvalite, kort dyna, uråldrig inställning av fram/bak och upp/ner - dålig komfort helt enkelt. Körde nyss ett ex med beige läder/textilklädsel och textildelen var alldeles solkig efter 500 mil och det är tydligen svårt att rengöra den. Enligt vad jag hört är dett vissa tygtyper, tex jeans som färgar klädseln.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Thho skrev:Volvos stol gillar jag inte alls. Platt och helt utan stöd, taskig (plastig) läderkvalite, kort dyna, uråldrig inställning av fram/bak och upp/ner - dålig komfort helt enkelt. Körde nyss ett ex med beige läder/textilklädsel och textildelen var alldeles solkig efter 500 mil och det är tydligen svårt att rengöra den. Enligt vad jag hört är dett vissa tygtyper, tex jeans som färgar klädseln.
Audis och BMWs basstolar klädda i skinn (nått fakeskinn på BMWn?) är inge vidare heller kan jag meddela. Deras sportstolar är stenhårda. Har kört både BMW och Audi med sportstolar (och sportfjädring) och jag fick ont i ryggen av båda. Har även kört Q7 3.0TDI, ingen behaglig upplevelse med 20", trots luftfjädring. Löjligt trång bil också om man kikar på yttermåtten.

Jag har aldrig suttit i en skönare bil än den S80N Executive jag kör nu (Maybach 62 i baksätet är undantaget). För mig är framstolarna i Executiven det bästa som går att få. Dom är inte gjorda för att åka vändor på Mantorp, utan för komfort och klass.
av Amli
Gällande stolar på de olika bilarna är det nog mycket tycke och smak vad man föredrar anser jag. Jag gillar både Audis och BMWs sport stolar men deras standard stolar är inte mycket att hurra för. På min gamla Audi kunde jag hitta en perfekt körställning och det kändes som hela bilen var skräddarsydd efter mig. Det kan jag inte i Volvon.
I början tyckte jag oxå att de nya Volvo stolarna var alldeles för små och för kort dyna. Men efter några riktiga långpass i bilen så skulle jag fortfarande önska längre sittdyna men klaga på komforten i dessa stolar, det kan jag absolut inte göra.
Det enda jag stör mig på med stolarna är att dom inte går att sänka tillräckligt långt ner i samband med el stolarna.
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev:Gällande stolar på de olika bilarna är det nog mycket tycke och smak vad man föredrar anser jag. Jag gillar både Audis och BMWs sport stolar men deras standard stolar är inte mycket att hurra för. På min gamla Audi kunde jag hitta en perfekt körställning och det kändes som hela bilen var skräddarsydd efter mig. Det kan jag inte i Volvon.
I början tyckte jag oxå att de nya Volvo stolarna var alldeles för små och för kort dyna. Men efter några riktiga långpass i bilen så skulle jag fortfarande önska längre sittdyna men klaga på komforten i dessa stolar, det kan jag absolut inte göra.
Det enda jag stör mig på med stolarna är att dom inte går att sänka tillräckligt långt ner i samband med el stolarna.
Håller med med om att sportstolarna inte är lika komfortabla som en väl utformad komfortstol vid normal körning. Själv gillar jag att sitta "i" stolen, inte "på" stolen (inte bildlikt talat) vilket är fallet med volvos stolar i V70:in.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ocean24Daut09 skrev:Vad är skillnaden mellan Executiven och en vanlig S80N stol med skinn?
Tjockare, mjukare och finare skinn. Även i dörrarna. Mer/olik stoppning. I MY09 framåt är det även massage och ventilation. Uppblåsbara luftkuddar som svankstöd. Utseendemässigt är det kontrasterande sömmar och piping på Executive plus att dom är sydda på annat sätt.

Annars kan man välja till t.ex Sovereign Hide softläder. Tjockare, mjukare skinn och annan stoppning.

Vill man ha mer skålade stolar är det R-design som gäller.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]